Tarnowskie Góry - Oficjalny serwis informacyjny

Biuletyn Informacji Publicznej Ważne adresy Tłumacz Migam

Menu główne

Pałac w Rybnej: Wiosna barokowa online

Drukuj stronę
Drukuj

W związku z niepewną sytuacją epidemiczną VIII Festiwal Wiosna Barokowa odbędzie się wyłącznie w wersji online. Dwa przygotowane specjalnie na tę okazję koncerty solowe będą transmitowane 21 marca i 11 kwietnia.

kobieta grana gitarze, druga kobieta w tle.

21 marca, w dniu urodzin Jana Sebastiana Bacha i w pierwszy dzień wiosny, obchodzony jest w Europie Dzień Muzyki Dawnej. Z tej okazji organizatorzy VIII Festiwalu Wiosna Barokowa w Pałacu w Rybnej  zapraszają Państwa na recital klawesynowy z muzyką  Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu Hanny Balcerzak. Artystka wykonana Uwerturę francuską BWV 831,  pochodzącą z drugiej części Clavier-Übung II, zbioru wydanego w 1735 roku.

Uwertura francuska jako forma, popularna była w całej Europie w XVII i pierwszej połowie XVIII wieku. Rozpoczynająca się majestatycznym rytmem punktowanym  nawiązywała do uroczystego wejścia króla przybyłego na przedstawienie operowe, po której następowała część żywa, fugowana. Uwerturę zamykała uroczysta coda, nawiązująca do części pierwszej.
Uwertura francuska BWV 831 Bacha to suita, w której kompozytor oddaje  hołd muzyce
i mistrzom szkoły francuskiej, gatunkom i manierom przez nich tworzonym.
Bach rozpoczyna utwór tytułową uwerturą francuską. Po niej następuje szereg tańców. Całość kończy Echo, w którym to kompozytor w sposób zdecydowany ukazuje walory klawesynu dwumanuałowego, jego dwie barwy: miękką, cichszą górnej klawiatury i kontrastującą, zdecydowaną dolnej klawiatury.

VIII Wiosna Barokowa w Pałacu w Rybnej
21 marca 2021,  godz. 18.00 – HANNA BALCERZAK, recital klawesynowy

PROGRAM:
Johann Sebastian Bach – Uwertura francuska / French Ouverture BWV 831
Ouverture
Courante
Gavotte I/II
Passepied I/II
Sarabande
Bourrée I/II
Gigue
Echo


Hanna Balcerzak, zamieszkała w Tarnowskich Górach, jest cenioną polską klawesynistką i pianistką.
Ukończyła Akademię Muzyczną im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie klawesynu prof. Leszka Kędrackiego (ucznia Ruggero Gerlina – ucznia Wandy Landowskiej) oraz w klasie fortepianu wybitnego pianisty prof. Marka Drewnowskiego.
Otrzymała stypendia Fundacji im. Józefa Hofmanna, dwukrotnie Dartington International Summer School oraz The Ringve Museum w Trondheim, dzięki którym doskonaliła swoje umiejętności pod kierunkiem takich artystów jak: Maggie Cole, Elena Riu, Colin Tilney, Ketil Haugsand. Jest laureatką nagrody głównej V Międzynarodowego Festiwalu Pianistycznego im. J. Hofmanna i I.J. Paderewskiego w Nałęczowie w kategorii duetu fortepianowego z siostrą Aleksandrą Gajecką-Antosiewicz, co zapoczątkowało serię koncertów we Francji, a kontynuowane jest po dziś dzień w duetach: fortepianowym i klawesynowym (Duo Siostry Gajeckie).
Jako solistka i kameralistka występuje podczas festiwali w kraju i zagranicą: w Norwegii, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Francji oraz w Stanach Zjednoczonych.
W jej dorobku fonograficznym znajdują się dwa albumy: „Composizioni di perla” z 2015 roku, z utworami klawesynowymi mistrzów baroku: Jana Sebastiana Bacha, Domenico Scarlattiego, Antonia Solera oraz „Muzyczne portrety kobiet” z roku   2019,  z muzyką klawesynistów francuskich XVIII wieku. Artystce dedykowali swoje utwory kompozytorzy: Tomasz Kamieniak i Philip Czapłowski.
Jest autorką prelekcji i wykładów dotyczących działalności artystycznej Wandy Landowskiej, jak i o tematyce obracającej się wokół muzyki klawesynowej pisanej na duo klawesynowe.
Od 2018 roku współpracuje z Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej w Pałacu w Rybnej. Od 2019 roku jest koordynatorem artystycznym Festiwalu Wiosna Barokowa w Pałacu w Rybnej, w Tarnowskich Górach. Obok działalności koncertowej Hanna Balcerzak prowadzi klasę klawesynu i fortepianu w OSM im. F. Chopina w Bytomiu.
https://www.hannabalcerzak.com/

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie.