Mapę pokazującą ponad 30 kilometrów tras rowerowych można oglądać pod adresem http://neuteno.pl/TG/
Aby zgłosić uwagę do jakiegokolwiek elementu trasy wystarczy kliknąć w to miej sce, a w wyświetlonym na ekranie formularzu wpisać swoje uwagi (przy tej okazji należy tylko podać swój adres emailowy).
Konsultacje są drugim, po zleceniu stworzenia koncepcji, etapem projektowania i budowy tras rowerowych w Tarnowskich Górach.
– To jeden z najważniejszych elementów naszych prac nad tzw. mobilnością miejską, która ma ułatwić poruszanie się mieszkańców i przyjezdnych – komentował w styczniu tego roku Piotr Skrabaczewski, zastępca burmistrza ds. gospodarczych przy okazji podpisania umowy z przedstawicielami konsorcjum złożonego z firm Neuteno i Velo, które pracują nad koncepcją. Obie firmy w projektowaniu rozwiązań rowerowych i komunikacyjnych mają bogate doświadczenie: na ich koncie są projekty i realizacje m.in. w Poznaniu, Małopolsce, Rybniku, Chrzanowie oraz powiatach pszczyńskim i będzińskim.
Dzięki koncepcji jesienią poznamy ostateczny przebieg około 25 kilometrów dróg rowerowych, które połączone zostaną docelowo z Centrum Przesiadkowym, jakie powstanie przy dworcu kolejowym. W jego wnętrzu otoczeniu powstaną miejsca parkingowe, w mieście pojawią się natomiast – wg planów – stacje ładowania pojazdów elektrycznych oraz system roweru miejskiego. Wartość całego zadania to około 40 milionów złotych. 85% przedsięwzięcia dofinansować ma Unia Europejska, koszt opracowania koncepcji to blisko 300 tys. zł.
– Dokumentacja całości będzie gotowa jesienią, wtedy to wyślemy wniosek o środki zewnętrzne. Ocena wniosku powinna nastąpić w czerwcu 2019 roku, a we wrześniu 2019 wyłonimy wykonawcę projektu. Realizacja zadania powinna skończyć się w 2022 roku – tłumaczy Jarosław Wasążnik, kierownik miejskiego Biura Strategii, Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych.
Centrum ma umożliwić podróżującym zostawienie samochodu bądź roweru i zmianę środka transportu na autobus lub pociąg. Trasy rowerowe z kolei mają połączyć wszystkie dzielnice miasta z centrum oraz dzielnice między sobą.
– Chodzi o to, aby mieszkańcy dojeżdżający do pracy na terenie miasta lub poruszający się po mieście w innych celach, w miarę możliwości rezygnowali z samochodów na rzecz rowerów – wyjaśnia Piotr Korab, naczelnik miejskiego Wydziału Kultury, Turystyki i Promocji i jednocześnie miejski oficer rowerowy. – Dzięki trasom wyznaczonym przy głównych drogach, ale i niezależnie od nich, będą mogli poruszać się jednośladami sprawnie i przede wszystkim bezpiecznie – dodaje Korab tłumacząc, że wyznaczanie tras rowerowych z dala od szos zwiększa bezpieczeństwo, a przy okazji eliminuje konieczność kosztownych przebudów dróg.
Trasy rowerowe mają w założeniu komunikować dzielnice i centrum, ale także pełnić funkcję turystyczną.
– Chcemy połączyć nimi najważniejsze zabytki i atrakcje turystyczne, a także istniejącą już 20-kilometrową sieć tras rowerowych: to pozwoli – połączeniu z planowanym systemem roweru miejskiego – na zwiedzanie Tarnowskich Gór na rowerach – mówi Arkadiusz Czech, burmistrz Tarnowskich Gór wskazując, że komunikacja rowerowa po mieście to ułatwienie dla mieszkańców, ale i turystów.
Do wymienionych dwóch aspektów dochodzi jeszcze temat szeroko pojętej mobilności miejskiej.
– Chcemy ograniczać ruch samochodowy w mieście i wprowadzić równowagę pomiędzy samochodami, rowerzystami i pieszymi. Wszelkie prowadzone na świecie badania dowodzą, że jest to właściwy kierunek w celu ożywienia centrum miasta – dodaje Czech.
Objaśnienie do kolorów i symboli tras na mapie:
DDR 2-kierunkowy, oznacza dwukierunkową drogę dla rowerów – wydzielona poza jezdnią dwukierunkowa droga dla rowerów o szerokości minimum 2 m
DDR 1-kierunkowy, oznacza jednokierunkową drogę dla rowerów – wydzielona poza jezdnią jednokierunkowa droga dla rowerów o szerokości minimum 1,5 m. Rowerzyści mogą poruszać się tylko w jednym kierunku.
CPR 2-kierunkowy, oznacza tzw. ciąg pieszo – rowerowy – droga dla rowerów i pieszych bez podziału w ruchu mieszanym. Szerokość minimum 3 m. Na takim ciągu pierwszeństwo ma pieszy.
C16+T22 – chodnik z dopuszczonym ruchem rowerowym – rowerzysta może korzystać nieobligatoryjnie z chodnika (może także jechać jezdnią). Takie rozwiązanie wykorzystuje się tylko w sytuacjach szczególnych (uzupełnienie spójności trasy rowerowej). Minimalna szerokość chodnika z dop ruchem rowerowym to 2 m. Pierwszeństwo ma pieszy.
pasy dla rowerów – wyznaczone w jezdni pasy ruchu dla rowerów o szerokości 1,5 m. Na pasach ruchu dla rowerów rowerzysta może poruszać się tylko w jednym kierunku
kontrapas – kontrapas rowerowy – to pas ruchu dla rowerów wyznaczony w jezdni „pod prąd” na ulicy jednokierunkowej. Takie rozwiązanie skraca drogę podróży rowerzystów.
kontraruch – kontraruch rowerowy – rowerzysta na ulicy jednokierunkowej może poruszać się w dwóch kierunkach. Kontraruch wyznaczony jest za pomocą znaków drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
ruch ogólny – oznacza, że ruch rowerowy odbywa się w jezdni na zasadach ogólnych (brak wydzielonej infrastruktury rowerowej). Są to ulice o funkcji dojazdowej, gdzie ograniczony jest ruch pojazdów ciężarowych, występuje stosunkowo nieduże natężenie ruchu pojazdów. Na takich ulicach wprowadza się fizyczne środki uspokojenia ruchu w postaci np szykan, zwężenia jezdni, progów zwalniających oraz ograniczenie prędkości. Ruch rowerowy w jezdni na zasadach ogólnych planuje się także w sytuacjach szczególnych, kiedy nie ma możliwości wyznaczenia infrastruktury rowerowej (bliska zabudowa, wąska przestrzeń poza jezdnią).
Więcej o trasach rowerowych w mieście: