Uchwała krajobrazowa
Szyldy nie podlegają opłacie
Zasady ogólne
Uchwała Nr XXIII/249/2020 Rady Miejskiej w Tarnowskich Górach z dnia 24 czerwca 2020 r. (Dz. Urz. Woj. Śląskiego z 2020 r. poz. 5125) weszła w życie w dniu 31 lipca 2020 r. i nakazuje dostosowanie do dnia 31 lipca 2022 r. istniejących tablic reklamowych i urządzeń reklamowych do zasad i warunków określonych w Uchwale.
Zasięg obszarów I-VII określa załącznik graficzny do Uchwały.
Szanowni Państwo!
Przed blisko dwoma laty, Rada Miejska w Tarnowskich Górach uchwaliła na mój wniosek tzw. Uchwałę Krajobrazową. Uregulowanie przyjęto, by stworzyć czytelne, jednakowe dla wszystkich zasady umieszczania w przestrzeni publicznej naszego miasta tablic i urządzeń reklamowych, w tym szyldów. Wskazuje ich graniczne ilości, gabaryty i sposób rozmieszczania w różnych częściach miasta. Dzięki niej nasze miasto, a szczególnie zabytkowe centrum, powinno stać się bardziej estetyczne i uporządkowane.
Uchwała nie zakazuje reklam. Pokazuje jedynie sposób ich eksponowania tak, by były bardziej czytelne, a jednocześnie szanowały przestrzeń i odbiorcę przekazu.
Powstanie Uchwały poprzedziła ankieta, w której wzięło udział ponad 800 naszych mieszkańców. Wynikało z niej jasno: największym problemem jest ilość, stan techniczny i estetyka reklam rozmieszczanych i przemieszczanych w zabytkowym centrum miasta, przy drogach, a szczególnie przy ich skrzyżowaniach.
Z dniem 31 lipca bieżącego roku kończy się tzw. okres dostosowawczy Uchwały. Od tego dnia tablice i urządzenia reklamowe, w tym szyldy, na terenie naszego miasta powinny spełniać wymogi podane w Uchwale. Dla wzmocnienia jej oddziaływania na podmioty podejmujące decyzje o rozmieszczeniu reklam, przyjęto – pełniące rolę służebną względem Uchwały Krajobrazowej – związane z umieszczaniem w przestrzeni publicznej niektórych reklam regulacje związane z opłatami.
Uroda i estetyka dostępnej nam przestrzeni Tarnowskich Gór stanowią nasze dobro wspólne. Tylko wspólnie możemy skutecznie o nie zadbać.
Arkadiusz Czech Burmistrz Tarnowskich Gór
Podstawowym zadaniem Uchwały jest uporządkowanie przestrzeni publicznej. Jej projektowanie poprzedzono ankietą publiczną jesienią 2017 roku, w której zebrano ponad 800 odpowiedzi. Wynikało z niej niezbicie, że w odczuciu społecznym największym problemem jest ilość i jakość reklamy zewnętrznej w zabytkowym centrum miasta oraz przy drogach krajowych, szczególnie w rejonie skrzyżowań.
W dokumencie miasto zostało podzielone na siedem rodzajów obszarów o różnym charakterze. Przepisy regulują ilość, wielkości i rozmieszczenie reklam, nośników reklamowych, szyldów, banerów w każdym z nich. Największe obostrzenia dotyczą zabytkowego centrum miasta, gdzie wprowadzono przepisy nie tylko ograniczające wielkość i ilość reklam i szyldów, ale i zasady kompozycyjne i kolorystyczne, umożliwiające dostosowanie miejsc zajętych przez reklamę do architektury budynków, a przez to poprawę ich wyglądu.
-
obszar I obejmuje rejon centrum miasta wpisanego do rejestru zabytków
-
obszar II obejmuje tereny o wartościach kulturowych położone w śródmieściu oraz w obrębie dzielnic położonych poza obwodnicą miasta
-
obszar III obejmuje tereny z dominacją zabudowy mieszkaniowo-usługowej
-
obszar IVa obejmuje tereny obiektów handlowych, o powierzchni sprzedaży powyżej 2000 m2
-
obszar IVb obejmuje stacje paliw
-
obszar V obejmuje tereny z dominacją zabudowy produkcyjno-usługowej
-
obszar VI obejmuje tereny z dominacją zabudowy mieszkaniowej wielorodzinnej
-
obszar VII ochrony krajobrazu przyrodniczego, kulturowego i terenów leśnych
W ślad za Uchwałą „reklamową” w październiku 2021 roku Rada Miejska przyjęła Uchwałę „opłatowa” czyli rodzaj cennika na korzystanie przez reklamodawców z przestrzeni wspólnej.
Zgodnie z Ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym w Uchwale przytoczono najważniejsze definicje:
-
Tablica reklamowa – należy przez to rozumieć przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy, wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, o płaskiej powierzchni służącej ekspozycji reklamy, w szczególności baner reklamowy, reklamę naklejaną na okna budynków i reklamy umieszczane na rusztowaniu, ogrodzeniu lub wyposażeniu placu budowy, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem.
-
Urządzenie reklamowe – należy przez to rozumieć przedmiot materialny przeznaczony lub służący ekspozycji reklamy, wraz z jego elementami konstrukcyjnymi i zamocowaniami, inny niż tablica reklamowa, z wyłączeniem drobnych przedmiotów codziennego użytku wykorzystywanych zgodnie z ich przeznaczeniem.
-
Szyld – należy przez to rozumieć tablicę reklamową lub urządzenie reklamowe informujące o działalności prowadzonej na nieruchomości, na której ta tablica reklamowa lub urządzenie reklamowe się znajdują.
Zasady ogólne – kilka wybranych regulacji:
-
Zakaz sytuowania urządzeń reklamowych typu CLP w obrębie OBSZARU I
-
Zakaz realizacji reklam mobilnych, ramek wolnostojących (w tym przyczep i pojazdów zarejestrowanych)
-
Zakaz sytuowania murali reklamowych
Lokalizowanie tablic i urządzeń reklamowych:
-
Zakaz umieszczania na obiektach małej architektury
-
Zakaz umieszczania na drzewach
-
Zakaz umieszczania na balustradach
-
Zakaz umieszczania na murach
Uchwała uregulowała zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów i standardów jakościowych.
Istniejące w dniu wejścia w życie Uchwały obiekty małej architektury oraz ogrodzenia nie wymagają dostosowania do zakazów, zasad i warunków określonych w Uchwale z wyjątkiem ogrodzeń z blach w obszarze I (pierwszym) oraz ogrodzeń wykonanych z materiałów takich jak: banery reklamowe, plandeki, remontowe siatki ochronne, maty z wikliny.
Tablice i urządzenia reklamowe na budynkach:
Przedsiębiorca zgodnie z Uchwałą ma prawo do jednego szyldu przed swoim lokalem. Szyld ten zwolniony jest z opłaty reklamowej, ale powinien być zgodny z zasadami wskazanymi w Uchwale.
Obszar I - wymogi
W obrębie jednej elewacji przypada jedna tablica lub urządzenie reklamowe na każdy podmiot prowadzący działalność w budynku.
Tablica lub urządzenie reklamowe powinno być umieszczone w obrębie pasa reklamowego na osi symetrii witryny, okna lub osiowo nad wejściem do lokalu.
Łączna powierzchnia ekspozycji tablic reklamowych i urządzeń reklamowych nie może przekroczyć 10% pola powierzchni elewacji na poziomie parteru.
Powierzchnia służąca ekspozycji treści reklamowej lub szyldu w pasie reklamowym oraz na ścianie bocznej budynku nie może przekroczyć 3 m²
MAX 3 m²
Tablica i urządzenie reklamowe na wysięgniku:
- długość wysięgu max. 0,8 m
- odległość od dolnej krawędzi tabliczki do poziomu posadzki chodnika min. 2,5 m
Instalowanie tablic i urządzeń reklamowych na budynkach wymaga zgłoszenia do Starostwa Powiatowego w Tarnowskich Górach. Reklamy wolnostojące, tablice, urządzenia i inne wymagają zgłoszenia lub pozwolenia na budowę zgodnie z prawem budowlanym, również w Starostwie. Dodatkowo do obszarów i obiektów objętych ochroną konserwatora zabytków wymagane jest opinia lub pozwolenie konserwatorskie.