Międzynarodowy Festiwal G.G. Gorczyckiego już na stałe wpisał się w artystyczny kalendarz imprez organizowanych w naszym województwie. Od kilkunastu lat konsekwentnie buduje on swój wizerunek poprzez unikatowy repertuar, udział znakomitych artystów i zainteresowanie tysięcy słuchaczy – nie inaczej będzie tym razem!
Podczas 19. edycji wydarzenia wystąpią takie zespoły jak: Chór Filharmonii Śląskiej, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Zespół Instrumentów Dawnych Polskiej Opery Królewskiej Capella Regia Polona, Baltic Neopolis Orkiestra, Capella Cracoviensis, Alba del Mondo, oraz soliści: Łukasz Długosz, Marek Toporowski, Mateusz Zubik, Aleksandra Gajecka-Antosiewicz i Leszek Kołodziejski.
– Tradycją stało się, że każda edycja Festiwalu posiada myśl przewodnią, zilustrowaną poprzez nadany tytuł, który stanowi inspirację dla realizowanych idei artystycznych i społecznych. Tegoroczna edycja pod tytułem „Przemiany” ma na celu pokazanie największych przemian w historii muzyki, jakie dokonały się w dwóch epokach: baroku oraz w muzyce współczesnej. Pokażemy podejście twórców i odbiorców muzyki do wprowadzanych zmian form muzycznych i instrumentów. Pokażemy przemiany, które mogą stać się inspiracją do kolejnych transformacji, gdyż to, co nowe, zawsze ma swoje podstawy w tym, co stare – podkreślają organizatorzy.
Co przygotowano w naszym mieście?
Pierwszy tarnogórski koncert odbędzie się 15 września o godzinie 18.00 w malowniczych wnętrzach Pałacu w Rybnej. Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, mistrzyni klawesynu, oraz Leszek Kołodziejski, wybitny akordeonista, połączą swoje siły, aby zaprezentować program pełen barokowych dzieł i nowoczesnych kompozycji, tworząc fascynującą mieszankę stylów i epok.
Koncert rozpocznie się od Preludium niemenzurowanego a-moll Louisa Couperina, jednego z pionierów muzyki klawesynowej, które swoją subtelną elegancją wprowadzi publiczność w świat baroku. Toccata BWV 913 Johanna Sebastiana Bacha, arcydzieło wirtuozerii i ekspresji, jest jednym z najbardziej wymagających dzieł kompozytora.
Nowoczesność w programie zaznaczy Rag – Bach Yves’a Prina, będący zabawnym i innowacyjnym połączeniem ragtime’u z barokowymi formami, oraz Raga Penki Kunevej, wprowadzająca elementy muzyki indyjskiej w klasyczną formę klawesynową. Krzysztof Knittel w swojej kompozycji Historia III na klawesyn i taśmę eksploruje nowe możliwości brzmieniowe, łącząc żywą muzykę z elementami elektronicznymi, co z pewnością stanie się jednym z najbardziej eksperymentalnych punktów wieczoru.
Georg Friedrich Haendel reprezentowany będzie przez wybór preludiów, które swoją dostojnością i bogactwem melodii przywołają ducha wielkich mistrzów baroku.
Fantazja 84 Jurgena Ganzera, Tuulen tanssi (Dance of the Wind) Lasse Pihlajamaa oraz Toccata Jane Raats wprowadzają unikalne, często niespotykane w muzyce klasycznej, elementy i techniki. Wraz z kompozycją Marcina Gumieli Time ditaltion przeniosą słuchaczy w unikalną, nowatorską przestrzeń dźwiękową. Kulminacyjnym momentem wieczoru będzie prawykonanie utworu Leszka Kołodziejskiego na klawesyn i akordeon.
15 września 2024 / niedziela / godz. 18.00
Tarnowskie Góry, Pałac w Rybnej / ul. Powstańców Warszawskich 90 /
Drugi koncert finałowy 19 edycji Festiwalu odbędzie się 29 września o godzinie 18.00 w Kościele Ewangelicko-Augsburskim Zbawiciela w Tarnowskich Górach. Capella Cracoviensis pod batutą wybitnego dyrygenta Jana Tomasza Adamusa z udziałem znakomitej sopranistki Joanny Radziszewskiej-Sojki zaprezentują program pełen duchowej głębi i muzycznej finezji.
Wieczór rozpocznie Fanfare for St Edmundsbury Benjamina Brittena, utwór, który swoją triumfalną i majestatyczną formą idealnie wprowadzi nas w nastrój koncertu. Versa est in luctum Alonso Lobo to wzruszająca, pełna ekspresji kompozycja, która ukazuje głęboki żal i smutek po śmierci króla Filipa II.
Spoiwem koncertu będzie wykonanie fragmentów Nelson Mass Josepha Haydna, znanego również jako Missa in Angustiis. Dzieło to, napisane w okresie wojen napoleońskich, pełne jest dramatyzmu i emocjonalnego napięcia, odzwierciedlających ówczesne trudności. Usłyszymy części: Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus, Benedictus oraz Agnus Dei.
Program wzbogaci również Kirchensonate D-dur Wolfganga Amadeusa Mozarta, która swym optymistycznym i pełnym życia charakterem stanowi piękne przerywnik między bardziej kontemplacyjnymi utworami. Ponadto usłyszymy Alma Redemptoris Mater á 8 Tomása Luisa de Victorii, dzieło pełne spokoju i duchowej głębi, oraz Ave verum – pierwsze autorstwa Williama Byrda, a drugie Mozarta, oba celebrujące eucharystyczną tematykę z subtelną lirycznością. Koncert zakończy elegijny i pełen zadumy utwór. Elegischer Gesang Ludwiga van Beethovena.
29 września 2024 / niedziela / godz. 18.00
Tarnowskie Góry, Kościół Ewangelicko-Augsburski Zbawiciela / Rynek 12 /