Tarnowskie Góry - Oficjalny serwis informacyjny

Biuletyn Informacji Publicznej Ważne adresy Tłumacz Migam

Menu główne

Miasta Idei czyli jak przekonać tarnogórzan do rowerów

Drukuj stronę
Drukuj

– To kierowcy powinni zabiegać o rowerowe inwestycje – mówili uczestnicy kolejnego spotkania z cyklu Miasta Idei. Wczorajsze warsztaty i dyskusję poświęcono znalezieniu sposobów do zachęcenia tarnogórzan – i kierowców w ogóle – do przesiadki na rowery. Tym bardziej, że tarnogórskie trasy rowerowe są już prawie gotowe.

Taki komentarz był autorstwa Tomasza Toszy, zastępcy dyrektora Zarządu Dróg i Mostów w Jaworznie. W podobnym stylu mówili także inni paneliści, którzy wzięli udział w dyskusji zorganizowanej po warsztatach.  Dlaczego akurat teraz? Bo w Tarnowskich Górach ku końcowi ma się budowa około 30 km dróg rowerowych wraz z centrum przesiadkowym.

– Cel inwestycji to przede wszystkim lepsza jakość powietrza. Ale nie tylko, bo problemem w Tarnowskich Górach – i nie tylko o u nas – jest parkowanie. Ludzie chcą dojechać autem pod same drzwi domu czy do sklepu. Dziś stoimy przed wyzwaniem, jak ten napływ samochodów do centrów miast zmniejszyć – wyjaśniał Arkadiusz Czech.  Jego zdaniem receptą jest rozwój komunikacji publicznej oraz tworzenie warunków do innego sposobu podróżowania po mieście. Tutaj oczywistą alternatywą jest rower. Ale żeby ludzie wybrali jednoślady, muszą mieć drogi rowerowe, kontrapasy i poczucie bezpieczeństwa.

– Uznaliśmy, że ludzi do roweru zachęci to, że jazda rowerem będzie wreszcie bezpieczna. Że do centrum miasta z różnych kierunków nie będzie już trzeba jechać ulicą razem z samochodami – wyjaśniał Aleksander Kopia, tarnogórski oficer rowerowy.

– Rower ma być równoważnym środkiem transportu – wskazał Bartosz Skawiński, zastępca burmistrza ds. gospodarczych dodając, że miasto nie zamierza walczyć z samochodami. – Uważamy, że przestrzeń publiczna jest dla wszystkich – dodał Skawiński.

Rafał Siciński, oficer rowerowy w Sosnowcu zwracał jednak uwagę, że jeżeli chodzi o politykę rowerową, to przed miastami w Polsce jest jeszcze dużo pracy. Przy tej okazji zaznaczył, że efekty nie przyjdą od razu.

– Nikogo nie zmuszać do porzucenia samochodu z dnia na dzień. To nic nie da. Jeśli ktoś w tygodniu odbywa dziesięć podróży samochodem to może przekonać go, by choć dwie odbył rowerem. To aż o 20 procent mniej jazdy samochodem – podkreślił Siciński.

Zdaniem panelistów i uczestników warsztatów sensownym rozwiązaniem byłoby stworzenie długoterminowych wypożyczalni rowerów lub nawet dotowanie zakupu „elektryków”. Zdaniem Marcina Dworaka, pełnomocnika Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii ds. nowej mobilności ich zakup powinien być dotowany przez państwo, jak i samorządy. Dodatkowo – i to wniosek także z warsztatów, w których  brali udział tarnogórzanie – na osiedlach powinny powstawać wiaty, w których rowerzyści będą mogli zostawiać swoje pojazdy.

Kto najmocniej powinien zabiegać o budowę dróg rowerowych w miastach? Tomasz Tosza, ekspert ds. mobilności i zastępca dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Jaworznie postawił tezę, że wcale nie powinni to być rowerzyści czy aktywiści.

– O budowę dróg rowerowych powinni przede wszystkim zabiegać ci kierowcy, którzy muszą codziennie korzystać z samochodu. Infrastruktura rowerowa nie może być budowana dla rowerzystów. Jeżdżą rowerem, jeżdżą inni i my sobie jakoś poradzimy. Ale jeżeli powstanie więcej dróg dla rowerowych, to też skorzystają ci, którzy samochodem jeździć muszą. A ci, którym się wydaje tylko, że muszą, a tak naprawdę jeżdżą autem, bo mogą, może zmienią przyzwyczajenia – mówił Tosza.

Podkreślał też, że dla samorządów budowa dróg rowerowych jest znacznie tańsza niż dróg dla samochodów. I nie należy się przy tym bać się hejtu w Internecie. – Badania opinii publicznej pokazują, że społeczeństwo oczekuje prorowerowych polityk, wbrew temu, co piszą hejterzy w Internecie – podkreślił Doszak.

Tarnogórzanie w czasie warsztatów zastanawiali się nad tym, jak zachęcić młodych i seniorów do pedałowania. Wśród propozycji znalazło się m.in. stworzenie systemu wypożyczalni rowerów w różnych wariantach (także cargo), budowa bezpiecznych parkingów i wiat rowerowych, promocja rowerów nie tylko w kontekście turystyki, tworzenie punktów napraw, ale też uruchomienie takiej usługi przez miasto.

– Można by też ograniczyć prędkość dla samochodów w centrum miasta do 20 km na godzinę – wskazywali tarnogórzanie, który optowali także za wyłączaniem z ruchu samochodowego ścisłego centrum oraz wprowadzanie na kolejnych ulicach kontraruchu.

– Na razie skupiamy się na dokończeniu budowy centrum przesiadkowego i ścieżek, dalsze uzupełnianie dróg i infrastruktury to dla nas  oczywistość – tłumaczył Arkadiusz Czech dodając, że lokalizacja centrum przesiadkowego udała się w Tarnowskich Górach wyjątkowo, bo znajduje się ono obok dworca PKP i autobusowego. – To powoduje, że ludzie na pewno będą z niego korzystać  do przesiadania się na inne środki lokomocji. – Fajnie, że wcześniej wybudowaliśmy nowy dworzec autobusowy, połączenia autobusowe są niezłe, za chwilę polepszy się transport szynowy dzięki odnawianym liniom kolejowym – w tym na lotnisko – dodał.

Budowa centrum przesiadkowego na parkingiem na około 200 samochodów powinna w dużej mierze rozwiązać problem brak miejsc parkowania w mieście.  Wkrótce będzie trzeba się zastanowić nad ponownym uprządkowaniem parkowania w ścisłym centrum, na starówce.

– Od powiększenia stref czasowego postoju oraz częściowo płatnej strefy parkowania nie uciekniemy – wskazał burmistrz.

Organizatorem Miast Idei jest katowicka redakcja Gazety Wyborczej.

Galeria

Więcej o przebiegu Miast Idei na stronie Gazety Wyborczej tutaj 

 

 

Trasy rowerowe: prac przy ul. Bytomskiej ciąg dalszy

Trasy rowerowe: centrum przesiadkowe prawie gotowe

 

Przypomnijmy: w ramach zadania pt. „Rozbudowa centrum przesiadkowego wraz z budową infrastruktury rowerowej w mieście Tarnowskie Góry” w mieście trwa budowa 28,2 km infrastruktury rowerowej. Obejmie ona: budowę dróg dla rowerów o długości ok. 11,5 km, dróg dla rowerów i pieszych o łącznej długości ok. 6,2 km, pasów dla rowerów o łącznej długości ok. 1,5 km, odcinków istniejących jezdni ok. łącznej długości ok. 9,0 km (prowadzenie rowerów w ruchu ogólnym, w tym kontraruch) oraz budowę tunelu pieszo-rowerowego o łącznej długości ok. 146 m.

Projekt obejmie swoim zasięgiem następujące ulice: Częstochowską, Opatowicką, Sielankę, Janasa, Jana Pawła II, Wyszyńskiego, Litewską, Pyskowicką, wzdłuż torowiska kolejki wąskotorowej na odcinku od ulicy Parkowej do ulicy Cegielnianej, Nakielską, Częstochowską wraz z łącznikiem rowerowym łączącym ulicę Mościckiego z Łączną, Sienkiewicza, 9-Maja, Piłsudskiego, Bytomską, Legionów, Gliwicką, Bałtycką, rejon obwodnicy DK11 na odcinku od skrzyżowania z ul. Wyszyńskiego do skrzyżowania z ul. Bałtycką, rejon skrzyżowania ul. B. Śmiałego z ul. Młodości, Opolską. Centrum przesiadkowe zostanie skomunikowane z ulicą Oświęcimską.

Tytuł projektu: „Rozbudowa centrum przesiadkowego wraz z budową infrastruktury rowerowej w mieście Tarnowskie Góry”

Nazwa Beneficjenta: Gmina Tarnowskie Góry

Wartość całkowita projektu: 65 044 091,09 zł 

Dofinansowanie Unii Europejskiej: 55 287 477,41 zł

Okres realizacji projektu: 20.12.2018-31.10.2023

Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2014-2020.

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie.