Plakaty i ulotki w tarnogórskich stacjach kontroli, w instytucjach kultury, szkołach i przedszkolach, a do tego informacje w mediach społecznościowych i na oficjalnej stronie WWW – tak Urząd Miejski w Tarnowskich Górach przygotowuje mieszkańców na rowerową rewolucję, która nastąpi w 2023 roku.
– Do połowy przyszłego roku w Tarnowskich Górach powstanie około 30 km nowych dróg rowerowych, a doświadczenia innych miast wskazują, że razem z nową infrastrukturą przybywa mieszkańców, którzy korzystają z roweru nie tylko rekreacyjnie, ale i użytkowo – podczas dojazdów do szkoły czy pracy. To zjawisko jest już zauważalne w Tarnowskich Górach – mówi Arkadiusz Czech, burmistrz Tarnowskich Gór i dodaje: – W słoweńskiej Lublanie po wybudowaniu 40 km dróg dla rowerów, liczba rowerzystów w ruchu miejskim w ciągu roku wzrosła pięciokrotnie.
Ważne zmiany od 19 grudnia
Władze Tarnowskich Gór zainaugurowały kampanię „Rowerzyści są wszędzie” u progu kalendarzowej zimy – 19 grudnia, bo właśnie w tym dniu wchodzą w życie pierwsze zmiany w organizacji ruchu w ścisłym Śródmieściu. – Na ulicy Staropocztowej oraz Krakowskiej do ruchu zostały dopuszczone rowery i hulajnogi. Dalej na miejscu obowiązuje zakaz ruchu samochodów. Przepis ten nie dotyczy samochodów dostawczych i kurierskich. Dostawy będą mogły być realizowane w godzinach od 18:00 do 9:00 na czas nie dłuższy niż 15 minut. Zmiany godzin dostaw zaczynają także obowiązywać na ulicy Górniczej. Powyższe przepisy nie dotyczą ruchu i parkowania służb miejskich, pojazdów ochrony, TAXI, oraz samochodów służbowych UM i MZUiM. Nie zmieniają się także zasady dojazdu mieszkańców do posesji – wylicza Joanna Czyżewska, dyrektor Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów w Tarnowskich Górach.
– Z kolei na ulicy Strzeleckiej i Opolskiej wprowadzamy kontraruch rowerowy, który umożliwi rowerom poruszanie się „pod prąd” bez wyznaczania pasa rowerowego. Takie rozwiązania z powodzeniem stosuje się w wielu polskich i europejskich miastach. Kontraruch na ulicy Strzeleckiej będzie możliwy od skrzyżowania Stalmacha do Rynku oraz w przypadku ulicy Opolskiej: od skrzyżowania z ul. Lewka do Rynku. Od 19 grudnia zacznie także obowiązywać ograniczenie prędkości do 30 km/h oraz zakaz zatrzymywania. Docelowo zmieni się także miejsce postoju TAXI, które zostanie przeniesione z ulicy Strzeleckiej na ulicę Ratuszową – rozwiązanie to stosowaliśmy dotąd w trakcie m.in. wydarzeń kulturalnych. Tym razem zmiana będzie stała – mówi Joanna Czyżewska.
Zimowa jazda
W Kopenhadze – mieście uznawanym za wzór rowerowej rewolucji, 75 proc. rowerzystów jeździ na rowerze przez cały rok („Być jak Kopenhaga”, Mikael Colville-Andersen). Gdy Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRIS zapytał Polaków o jazdę na rowerze lub hulajnodze elektrycznej, 80 proc. respondentów odpowiedziało, że korzysta z tych środków transportu w okresie wiosenno-letnim, a 40 proc., że robi to przez okrągłe 12 miesięcy.
– Jazda rowerem nie jest zalecana od -10 stopni Celsjusza w dół. Przy wyższych wartościach temperatury odpowiedni strój, przygotowanie roweru i opanowanie techniki jazdy pozwalają na sprawne przemieszczanie się rowerem – mówi Karol Gładysz, współorganizator Tarnogórskiej Rowerowej Masy Krytycznej. – Aby zminimalizować ryzyko utraty przyczepności należy korzystać z wyższych przełożeń i nie wykonywać gwałtownych skrętów. Jazdę po śniegu ułatwi szersza opona z niższym ciśnieniem, a o komfort cieplny zadba bielizna termiczna pod warstwą wierzchnią, czapka pod kaskiem czy pełne rękawiczki – wylicza Gładysz.
W odpowiedzi na potrzeby mieszkańców
Budowa dróg dla rowerzystów to odpowiedź władz Tarnowskich Gór na potrzeby mieszkańców. – W dniach 28 września-12 listopada na zlecenie Urzędu Miejskiego w Tarnowskich Górach zostały przeprowadzone badania, w których wzięła udział reprezentatywna dla miasta grupa 1111 mieszkańców. Na pytanie, czym władze miasta powinny się natychmiast zająć, 91 proc. respondentów wskazało budowę dróg dla rowerów – mówi Bartosz Skawiński, zastępca burmistrza Tarnowskich Gór ds. gospodarczych.
Kolejne kilometry tras dla rowerzystów
30 km nowych dróg rowerowych, które powstaną do połowy 2023 r. w związku z rozbudową centrum przesiadkowego to nie koniec inwestycji w infrastrukturę rowerową w Tarnowskich Górach, bo oprócz projektu miejskiego jest także powiatowy, metropolitalny i wojewódzki. – Mówimy tu kolejno o Programie rozwoju tras rowerowych na obszarze gmin Powiatu Tarnogórskiego na lata 2022-2030, Założeniach regionalnej polityki rowerowej Województwa Śląskiego wraz z koncepcją regionalnych tras rowerowych (w układzie korytarzowym) oraz Studium systemu tras rowerowych dla Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii – wylicza Aleksander Kopia, Tarnogórski Oficer Rowerowy.