Efektem prac będzie lepsza oferta przewozów pasażerskich oraz zwiększenie możliwości transportowych kolei między Śląskiem a portami Trójmiasta.
– Cieszy modernizacja Magistrali Węglowej – dzieła budowniczych kolei sprzed prawie 100 lat, a jeszcze bardziej przywracanie ruchu pasażerskiego w ramach połączenia bowiem przez dłuższy czas został on ograniczony do przewozu towarów. Ważne jest także zapowiadane włączenie do Magistrali Węglowej linii 144 do Opola – mówi burmistrz Arkadiusz Czech.
Zakres rzeczowy prac na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Chorzów Batory – Tarnowskie Góry – Karsznice – Inowrocław – Bydgoszcz – Maksymilianowo obejmuje m.in. wymianę torów, modernizację i budowę obiektów inżynieryjnych, przystosowanie stacji i przystanków osobowych do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się, modernizację istniejących przejazdów, odbudowę i przebudowę budynków, budowę nowych nastawni, budowę i modernizację podstacji trakcyjnych, budowę 4 Lokalnych Centrów Sterowania.
Celem projektu jest skrócenie czasu przewozu ładunków i przejazdu pasażerów. W wyniku realizacji projektu zwiększy się także konkurencyjność kolei oraz bezpieczeństwo przewozu podróżnych i ładunków. Ponadto zmniejszy się negatywny wpływ ruchu kolejowego na środowisko. Nastąpi również eliminacja barier architektonicznych dla osób o ograniczonej zdolności poruszania się.
Przebudowane tory i nowe urządzenia zabezpieczające umożliwią prowadzenie pociągów pasażerskich z prędkością do 140 km/h, a towarowych do 120 km/h. Zwiększy się również przepustowość trasy. Wartość całej inwestycji do tej pory to 3,6 mld zł. Projekt jest dofinansowany z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
– W drugiej połowie roku 2023 będziemy mieć gotowy projekt odcinka Nakło Śląskie – Kalina i ogłosimy przetarg na realizację zadania, czyli w roku 2025 cały odcinek „Węglówki” do Zduńskiej Woli będzie spełni przejezdny – zapowiedział Ireneusz Merkel, dyrektor PKP PLK S.A.