Po konsultacjach z restauratorami burmistrz podpisał wczoraj zarządzenie w sprawie zasad lokalizacji sezonowych ogródków gastronomicznych sytuowanych na gruntach stanowiących własność Miasta Tarnowskie Góry.
Ich zasięg, odległości od elewacji i dróg widać na załączonych grafikach, wspólne dla wszystkich zasady będą takie same, jak w przypadku wymogów określonych w odniesieniu do ogródków stojących od kilku lat na płycie Rynku.
Uszczegółowienie i ustalenie wspólnych dla ścisłego centrum miasta wymogów to wynik wzrastającej liczby ogródków gastronomicznych oraz chęci uprządkowania zasad nimi rządzących. Tym bardziej, że jako tymczasowe obiekty podlegają zarówno prawu budowlanemu, jak i nadzorowi konserwatorskiemu. Większość z funkcjonujących w ubiegłym roku ogródków spełnia spisane teraz wymogi.
Zgodnie z wymogami ogródki z podestami mogą być sytuowane przez okres do 180 dni licząc od chwili ich montażu. Pierwszeństwo w sytuowaniu ogródka w danym miejscu mają lokale gastronomiczne prowadzone w bezpośrednim sąsiedztwie projektowanego ogródka lub użytkujące ogródki w tym samym miejscu w latach poprzednich.
Zasady kompozycyjne i kolorystyczne urządzania ogródków:
– ogródki należy ogrodzić przestawnymi płotkami, a ogrodzenia te powinny być utrzymane w kolorze ciemnego drewna (mogą zawierać elementy metalowe kute lub odlewane w kolorze szarym lub czarnym)
– parasole ogródków muszą być w kolorze naturalnym płótna (kremowy do jasnobeżowego) lub białe (dopuszcza się opcjonalnie lambrekiny parasoli z motywem biało-żółto-czarnej szachownicy)
– meble w ciemnym kolorze naturalnego drewna, dopuszczalne są elementy metalowe w kolorze szarym lub czarnym. W przypadku zastosowania kanap itp. preferuje się kolor obić stanowiący imitację koloru skóry naturalnej; dopuszcza się także meble rattanowe, imitacje rattanu i wiklinowe. Nie dopuszcza się plastikowych mebli ogrodowych z pcv, abs itp.,
– całość poszczególnych ogródków powinna być spójna kolorystycznie
– przy budynkach nr 1, 2, 3, 14, 15 i 16 w obrębie Rynku dopuszcza się ustawienie przy elewacji budynku stolików i krzeseł (bez płotków i parasoli oraz bez podestów), pod warunkiem zachowania przejścia na chodniku o szerokości min. 1,5 m.
– nie przewiduje się dzierżawy części płyty pokrytej jednolitą kostką pomiędzy Ratuszem i kościołem ewangelickim, a także wschodniej części płyty z rozmieszczonymi „meblami” do odpoczynku i rekreacji
– ogródki wkoło płyty rynku należy sytuować w pasie jezdni z pozostawieniem pasa drogi pożarowej o szerokości min. 4,5 m
Procedury zatwierdzania lokalizacji i użytkowania ogródków:
– w przypadku ogródka złożonego jedynie z przestawnych mebli (bez podestu): sporządzenie projektu ogródka, uzyskanie dla projektu opinii Powiatowego Konserwatora Zabytków, uzyskanie decyzji Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów na zajęcie pasa drogowego,
– w przypadku instalacji ogródków na podeście: sporządzenie projektu, uzyskanie pozwolenia konserwatorskiego w formie decyzji Powiatowego Konserwatora Zabytków, uzyskanie decyzji lokalizacyjnej dla ogródka w Miejskim Zarządzie Ulic i Mostów, zgłoszenie inwestycji do Wydziału Architektury i Budownictwa Starostwa Powiatowego w Tarnowskich Górach jako tymczasowego obiektu budowlanego, uzyskanie decyzji Miejskiego Zarządu Ulic i Mostów na zajęcie pasa drogowego
Zarządzenie ws. zasad w załączniku poniżej.