Tarnowskie Góry - Oficjalny serwis informacyjny

Biuletyn Informacji Publicznej Ważne adresy Tłumacz Migam

Menu główne

Metrolinie – szybsze autobusy w Metropolii

Drukuj stronę
Drukuj

System 30 połączeń autobusowych ZTM, dzięki którym będzie można łatwiej przemieszczać się po obszarze Metropolii. W odniesieniu do Tarnowskich Gór sprawa odnosi się do linii 820, która stanie się linią M3 oraz nowego połączenia z Gliwicami w postaci linii M 34.

Mapa trasy kolejowej ZTM

Po Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii od 5 kwietnia będzie można przemieszczać się metroliniami – czas przejazdu pomiędzy poszczególnymi dużymi miastami znacznie się skróci. Wspólną zaletą wszystkich linii metropolitalnych będzie ich zwiększona częstotliwość – autobusy będą kursowały częściej, na wybranych odcinkach co 15 minut. I choć nie wszystkie z nich będą w najszybszy możliwy sposób pokonywać trasy, to stworzą spójną całość, dzięki której pasażerowie będą łatwiej przemieszczać się po GZM. Dodatkowo metrolinie zintegrują obszar Metropolii.

Autobusy będą kursować pomiędzy największymi ośrodkami transportowymi – tam, gdzie leżą główne ciągi komunikacyjne. Wytyczone trasy, oparte na analizach, ściśle wiążą się z ideą zrównoważonej mobilności w Metropolii, czyli sposobem myślenia o mobilności, jako o czymś więcej niż o samym transporcie czy sposobie przemieszczania się na danym odcinku trasy. Chodzi o styl życia, sposób spędzania wolnego czasu, korzystania z usług i dóbr, a także ważną – ochronę środowiska.

Wdrożenie linii metropolitalnych, oznaczonych literą „M”, podzielone zostało na trzy etapy tworzące jeden, spójny system. W ramach pierwszego z nich uruchomione zostaną w kwietniu 2021 r. tzw. linie podstawowe, które będą często obsługiwać duże miasta, charakteryzujące się znacznymi potokami pasażerskimi. W kolejnym etapie, planowanym do uruchomienia w połowie tego roku, wyjadą linie uzupełniające, integrujące obszary Metropolii. W ostatnim z etapów wyjadą na trasy linie, których celem będzie zwiększenie dostępności do wszystkich wcześniej wprowadzonych metrolinii.

Jakie korzyści dla pasażerów będą się wiązać z podróżowaniem liniami metropolitalnymi? Jest ich wiele. Przede wszystkim sprawniejsze i wygodniejsze przemieszczanie się. Jak już zostało wspomniane, są to połączenia o wysokiej częstotliwości, kursujące między najważniejszymi miastami Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Realizowane nowocześniejszym taborem, dostosowanym do potrzeb mieszkańców. Linie metropolitalne zwiększą dostępność komunikacji publicznej, ponadto będą w zasięgu pasażerów, dzięki innym, uzupełniającym połączeniom – ich częstotliwość zostanie dostosowana do oczekiwań klientów. W sumie, za sprawą kursów metrolinii, pasażerowie będą mieli większy wybór środków transportu, będą mogli naprzemiennie korzystać z komunikacji ZTM, kolei czy – w przyszłości – roweru metropolitalnego. Linie metropolitalne są również tańszą alternatywą dla transportu indywidualnego. Dlaczego? Koszty utrzymania i eksploatacji samochodu są znacznie wyższe. Podkreślmy również inne, niezwykle ważne zalety korzystania z komunikacji zbiorowej. Rozwiązuje ona problem z parkowaniem, ogranicza hałas, smog i korki, a więc również przyczynia się do ochrony środowiska i poprawy jakości życia. Zachęcamy pasażerów do spojrzenia na korzystanie z transportu publicznego jako wyrazu nowoczesnego i świadomego stylu życia. W wielu europejskich miastach, np. w Pradze, Paryżu czy Sztokholmie przemieszczanie się transportem zbiorowym jest codziennością dla setek tysięcy ludzi. Nadszedł czas, by podobnie było u nas. Metrolinie stają się już realną alternatywą dla samochodów.

Uruchomienie tych linii daje szereg korzyści naszym pasażerom. Połączenia te udoskonalą ofertę transportową ZTM, ułatwią dostępność do poszczególnych gmin i poprawią jakość życia mieszkańców. Dla przykładu, uruchomione zostanie przyspieszone połączenie pomiędzy Tarnowskimi Górami i Gliwicami, którego dotychczas nie było, a na odcinku Katowice – Gliwice skróci się czas przejazdu o ponad 10 minut – mówi Małgorzata Gutowska, dyrektor ZTM.

Dzięki szerokim i czasochłonnym analizom, przeprowadzonym przez ZTM w ramach zaprojektowania metrolinii stworzono m.in. założenia i cele tego projektu, określono również metody i zakres realizacji prac. Dodatkowo, przeprowadzono identyfikację i diagnozę istniejącego systemu transportu publicznego w GZM. Szereg analiz pozwolił także na wytyczenie kierunków zmian w systemie transportowym do 2030 roku.

W wyniku przeprowadzonych prac przygotowaliśmy projekt sieci linii metropolitalnych, uwzględniający m.in. przebieg linii, lokalizację przystanków, na których będą się zatrzymywać autobusy, proponowany tabor, a także opracowaliśmy rozkłady jazdy – wyjaśnia Aleksander Sobota, zastępca dyrektora ds. przewozów w ZTM. Przez większość zeszłego roku uzgadnialiśmy zmiany tras metrolinii i ostateczny kształt sieci. — To było prawdziwe wyzwanie i cieszę się, że osiągnęliśmy kompromis z gminami – dodaje Aleksander Sobota.

Warto podkreślić, że priorytetem dla GZM w zakresie komunikacji publicznej nadal pozostaje transport szynowy (połączenia kolejowe i tramwajowe), a jego uzupełnienie stanowi komunikacja autobusowa i trolejbusowa. Dlaczego? Ponieważ to najszybsza, przy odpowiednio rozbudowanej infrastrukturze, i ekologiczna forma transportu. Powstanie kolei metropolitalnej to jednak odległy czas, dlatego już teraz proponowane jest pasażerom udogodnienie, jakie niesie ze sobą korzystanie z metrolinii. Trwają również prace nad zintegrowaniem Taryfy przewozu osób i bagażu z Kolejami Śląskimi, co jeszcze bardziej poszerzy ofertę komunikacji miejskiej dla pasażerów.

Po uruchomieniu metrolinii planowane jest rozpoczęcie badań z udziałem pasażerów. Na ich podstawie wypracowane zostaną ewentualne, dodatkowe rozwiązania, które zostaną przedstawione gminom i ich mieszkańcom.

Przygotowania i negocjacje

Pierwsze autobusy nowych linii metropolitalnych, nazywane w skrócie emkami lub metrobusami, wyjeżdżają w kwietniu na drogi Górnego Śląska i Zagłębia. Rozmowy o liniach – póki co w gronie transportowców i samorządowców – potrwają do końca marca.

Dziś, po trwających prawie rok konsultacjach, poprosiliśmy przedstawicieli kilku miast i gmin, aby odpowiedzieli nam na pytania: jaki nadrzędny cel przyświecał im w trakcie negocjacji i o jakich potrzebach mieszkańców myśleli, zgłaszając uwagi i propozycje do projektu? Czy linie metropolitalne mogą stać się odpowiedzią na wymogi nowoczesnej komunikacji publicznej?

Nowa siatka połączeń uporządkuje i rozbuduje obecny system przewozów pasażerskich w Metropolii. Plany powstały na bazie projektu przygotowanego przez specjalistów w dziedzinie transportu zbiorowego Zarządu Transportu Metropolitalnego, przy zaangażowaniu i współpracy wszystkich samorządów tworzących Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię.

– Dobiegają końca ustalenia z miastami i gminami w sprawie ostatecznego przebiegu tras poszczególnych linii. Zgłaszane przez samorządowców uwagi zdecydują o finalnej liczbie i lokalizacji przystanków w poszczególnych miejscowościach. Do końca roku włączonych zostanie do obecnej sieci transportowej 30 linii, część z nich pojawi się w rozkładach jazdy po raz pierwszy, część uzupełni istniejące obecnie połączenia. To dopiero początek większych zmian w całym systemie komunikacji publicznej naszego regionu. Po co te zmiany? Po to, by jak najlepiej wykorzystać istniejącą infrastrukturę transportową i stworzyć taką sieć połączeń, która zapewni mieszkańcom jak najszybsze i bezproblemowe przemieszczanie się po Metropolii. Nie tylko chcemy – krok po kroku – wyeliminować wszelkie uciążliwości zniechęcające mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. Wiemy, że łatwy i bezpieczny transport to warunek konieczny do rozwoju Metropolii i pełnego korzystania z możliwości, jakie daje życie w dużym skupisku miejskim. Oczywiście droga do późniejszych modyfikacji będzie otwarta. Zaraz po uruchomieniu linii planujemy systematycznie monitorować opinie pasażerów i odpowiednio na nie reagować – mówi Grzegorz Kwitek, członek Zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

 

I etap projektu mający ruszać 5 kwietnia 2021 roku, przewiduje linie o numerach:

M1 Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze, Gliwice

M2 Katowice, Sosnowiec, Dąbrowa Górnicza

M4 Sosnowiec, Katowice

M18 Gliwice, Gierałtowice, Mikołów, Tychy

M24 Katowice, Chorzów, Świętochłowice, Ruda Śląska, Zabrze

AP Katowice, Ożarowice (Port Lotniczy)

Dwa kolejne etapy projektu mają być wdrożone do końca 2021 roku.

Mapa trasy kolejowej
Proponowane przebiegi tras szkieletowych linii metropolitalnych - mapa
Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie.