Optymalnym wariantem wydaje się – zdaniem radnych (za zagłosowało 18 spośród 21 radnych) – być wariant oznaczony na dokumentacji projektowej kolorem niebieskim. To ten korytarz omija tereny zurbanizowane i zabudowane. Znaczna część drogi ulokowana będzie pośród obszarów leśnych, co przyczyni się do zapewnienia izolacji akustycznej i środowiskowej przyszłej drogi.
– W dalszej części projektowana trasa omija obszary cenne przyrodniczo, jak te ż tereny potencjalnych konfliktów społecznych czy planistycznych – napisali w uzasadnieniu uchwały radni. Trasa nie obejmie terenów zamkniętych o przeznaczeniu wojskowym oraz terenów wymagających dokończenia rekultywacji w dzielnicy Sowice. – Jest to o tyle ważne, gdyż charakter tych miejsc i ich przeznaczenie nie stanie na przeszkodzie do budowy – stwierdziła Rada wskazując, że w tym kontekście ważny jest też kompromis projektowy osiągnięty ze spółkami Polskich Kolei Państwowych – nad terenami tzw. górki rozrządowej zostanie wg projektu wybudowana estakada, a nie jak pierwotnie wskazywano kosztowny tunel.
Przede wszystkim zaproponowany przebieg nie rozdziela integralności jednostek osadniczych Strzybnicy i Pniowca, co było przedmiotem uwag i krytyki. Dzielnice te są ze sobą powiązane i protesty mieszkańców w tym zakresie s ą w pełni zrozumiałe. Zaproponowany przebieg nie przewiduje wyburzeń domów.
– Zaproponowane rozwiązanie czyni też zadość postulatom budowy łącznika trasy S 11 i drogi krajowej DKI 1, co nastąpi poprzez rondo u zbiegu ulic Zagórskiej i Opolskiej. Jest to ważne dla miasta rozwiązanie z uwagi na nawarstwiające się od wielu lat problemy związane z gwałtownym natężeniem ruchu i korkami – mówił w czasie sesji burmistrz Arkadiusz Czech dodając, że wariant niebieski opinii wymaga uzupełnienia poprzez uwzględnienie przyszłej drogi stanowiącej przedłużenie ulicy Piotra Skargi w Tarnowskich Górach, przez tory kolejowe, w kierunku projektowanego ronda na DK78 w Nakle Śląskim. – Na dodatek wariant niebieski, północny , nie stoi w opozycji do wariantów optymalnych dla gmin sąsiednich – dodał Adrian Wolnik, Przewodniczący Rady Miejskiej w Tarnowskich Górach.
Przypomnijmy: realizowana od wielu lat inwestycja pn. budowa trasy S11 wchodzi obecnie w fazę projektową na odcinku województwa śląskiego). Wkrótce wybrany zostanie jeden z wielu wariantów przebiegu tej drogi.
Wcześniej o S11 pisaliśmy m.in. tutaj i tutaj.
Projekt przyjętej dziś uchwały można znaleźć tu.