Montaż stojaków wykonano we współpracy z Górnośląsko – Zagłębiowską Metropolią, która pracuje aktualnie nad koncepcją tworzenia sieci wypożyczalni Roweru Metropolitalnego dla mieszkańców. Jako że wszelkie zmiany – również w nawykach mobilności – należy zaczynać od siebie pierwsi – już w lutym tego roku – na jednoślady przesiedli się urzędnicy z miast i gmin Metropolii. Przypomnijmy, gmina Tarnowskie Góry otrzymała 8 elektrycznych rowerów od Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Poruszają się nimi pracownicy Straży Miejskiej oraz urzędnicy w trakcie wykonywania czynności służbowych.
W przyszłości takimi rowerami poruszać będą mogli się mieszkańcy Tarnowskich Gór oraz innych śląskich i zagłębiowskich miast, bowiem GZM planuje tworzenie sieci wypożyczalni Roweru Metropolitalnego. Ma to się stać do 2022 roku. Docelowo ma to być jeden z największych tego typu systemów w Europie.
– Dzięki uruchomieniu Roweru Metropolitalnego chcemy, żeby mieszkańcy uzyskali szeroki dostęp do zdrowego i ekologicznego środka transportu. W ten sposób chcemy również zachęcić do zmiany nawyków mobilnościowych, udowadniając wszystkim, że rower w mieście to znacznie efektywniejszy środek transportu na krótkie i średnie dystanse niż indywidualny samochód – mówi Marcin Dworak, metropolitalny oficer rowerowy.
W lipcu GZM podpisała umowę na stworzenie koncepcji Roweru Metropolitalnego, która odpowie na pytania, ile rowerów i jakiego rodzaju potrzeba, jaki model biznesowy będzie najbardziej korzystny i ile wypożyczalni powinno stworzyć system. Odpowiedzi poznać mamy już niebawem – bo w listopadzie.
Projekt metropolitalny zbiega się w czasie z przystąpieniem Tarnowskich Gór do realizacji projektu polegającego na budowie centrum przesiadkowego wraz z siecią dróg rowerowych o wartości 53 mln zł. Centrum przesiadkowe zintegruje 4 środki transportu w Tarnowskich Górach: autobus, pociąg, samochód i rower.
– W ramach rozbudowy i zagospodarowania centrum przesiadkowego powstanie nie tylko parking typu „park&ride” na około 200 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych wraz z miejscami dla osób niepełnosprawnych, czy stanowiska „kiss&ride” z postojem do jednej minuty, ale także zatoka autobusowa, jezdnie manewrowe, sześć miejsc postojowych dla elektrycznych samochodów osobowych wraz ze stacjami szybkiego ładowania – mówi Piotr Korab, oficer rowerowy miasta. – Oprócz tego pojawi się setka zadaszonych miejsc postojowych dla rowerów z punktem ładowania rowerów elektrycznych.
Planowana infrastruktura rowerowa będzie liczyła 28,2 km. Ponad to rewitalizacji zostanie poddany obszar miasta o wielkości 2,4 h pomiędzy Halą Targową a dworcem PKP. Powstanie także ponad 145 metrowy oświetlony tunel pieszo-rowerowy w nasypie kolejowym w rejonie ul. Częstochowskiej w kierunku ul. Lasowickiej. Planowany termin zakończenia realizacji projektu to czerwiec 2023 roku.
Niebawem ruszą też prace związane z rewitalizacją części płyty Rynku. Tu także pojawią się stojaki rowerowe – zaplanowano ich 12.
Więcej o Rowerze Metropolitalnym – TUTAJ.