Dotację mogą otrzymać osoby fizyczne będące właścicielami, współwłaścicielami, posiadaczami lub użytkownikami wieczystymi nieruchomości zlokalizowanych na terenie Gminy Tarnowskie Góry, na których stwierdzono występowanie wyrobów zawierających azbest. Wysokość dotacji wynosi 80% kosztów poniesionych na usunięcie, transport i unieszkodliwienie lub transport i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest, lecz nie więcej niż 3 000,00 zł.
Jak otrzymać i prawidłowo rozliczyć dotację do usuwania, transportu i unieszkodliwiania wyrobów zawierających azbest?
- Nieruchomości nieujęte w załączniku nr 5 do w/w Programu (program do pobrania poniżej)
Krok 1
Właściciel/ współwłaściciel /posiadacz/ użytkownik wieczysty, posiadający na swojej nieruchomości wyroby zawierające azbest, które nie zostały ujęte w załączniku nr 5 do Programu występuje pisemnie z wnioskiem o przeprowadzenie weryfikacji*, z której zostanie sporządzony protokół stanowiący załącznik do wniosku o udzielenie dotacji.
Krok 2
Po przeprowadzonej weryfikacji właściciel/ współwłaściciel /posiadacz/ użytkownik wieczysty postępuje zgodnie z pkt. II.
- Nieruchomości ujęte w załączniku nr 5 do w/w Programu
Krok 1
Właściciel/ współwłaściciel /posiadacz/ użytkownik wieczysty składa wniosek o udzielenie dotacji (wzór dostępny w Urzędzie i na stronie internetowej Urzędu) wraz z załącznikami:
a) aktualny odpis księgi wieczystej nieruchomości, na której znajdują się wyroby zawierające azbest;
b) stosowną umowę świadczącą o prawie do dysponowania nieruchomością, w przypadku gdy Wnioskodawca nie jest jej właścicielem (gdy dotyczy);
c) ocenę stanu i możliwości bezpiecznego użytkowania wyrobów zawierających azbest;
d) kopię protokołu z przeprowadzonej weryfikacji * (gdy dotyczy)
- e) w przypadku dotacji stanowiącej pomoc de minimis, pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołóstwie (gdy dotyczy):
– wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie , jakie otrzymał w roku, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie;
– informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis, których zakres został określony w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2010 Nr 53 poz. 311 z późn. zm.) albo
– informacje niezbędne do udzielenia pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie, których zakres został określony w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r. Nr 121 poz. 810).
Krok 2
Na podstawie załączonych do wniosku dokumentów zostanie przygotowana umowa dotacji a Wnioskodawca zostanie poinformowany o terminie i miejscu jej podpisania.
Kolejność udzielania dotacji wynikać będzie z kolejności wpływu wniosków.
Krok 3
W ustalonym w umowie terminie Wnioskodawca przystępuje do usunięcia/transportu/unieszkodliwienia wyrobów zawierających azbest zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Krok 4
We wskazanym w umowie dotacji terminie Wnioskodawca przedkłada dokumenty potwierdzające zakończenie prac tj.:
– oryginały rachunków/faktur VAT obejmujących koszty kwalifikowane, wystawionych imiennie na Wnioskodawcę, wraz z dokumentami potwierdzającymi dokonanie ich zapłaty
– informację o wyrobach zawierających azbest, których wykorzystywanie zostało zakończone
– pisemne oświadczenie Wnioskodawcy o oczyszczeniu nieruchomości z wyrobów zawierających azbest dla dotacji udzielonych na transport i unieszkodliwienie wyrobów zawierających azbest lub pisemnego oświadczenia Wykonawcy o prawidłowości wykonania prac oraz o oczyszczeniu terenu z pyłu azbestowego, z zachowaniem właściwych przepisów technicznych i sanitarnych, dla prac polegających na usuwaniu, transporcie i unieszkodliwieniu wyrobów zawierających azbest
– kopię zgłoszenia robót budowlanych nie wymagających uzyskania pozwolenia na budowę lub kopię pozwolenia na budowę, dla robót związanych z demontażem lub usuwaniem wbudowanych wyrobów zawierających azbest, wydane przez odpowiedni organ architektoniczno-budowlany;
– kopię karty przekazania odpadu.
Krok 5
Na podstawie przedłożonych dokumentów obliczona zostanie wysokość dotacji przysługująca Wnioskodawcy (80% kosztów kwalifikowanych, jednak nie więcej niż 3 000 zł). Dotacja zostanie przelana na konto Wnioskodawcy lub wypłacona w kasie Urzędu. Z rozliczenia dotacji sporządzony zostanie protokół, którego kopię Wnioskodawca otrzyma pocztą wraz z oryginałami rachunków/faktur.
Dotacje udzielane będą dla kompletnych wniosków złożonych w danym roku budżetowym, do wyczerpania środków zabezpieczonych na ten cel w budżecie gminy.
*(dot. pkt I) Przez weryfikację rozumie się oględziny nieruchomości nieujętych w załączniku nr 5 do „Programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Tarnowskie Góry na lata 2012-2032” przyjętego Uchwałą Nr XXIV/300/2012 Rady Miejskiej w Tarnowskich Górach z dnia 30 maja 2012r. przeprowadzone przez upoważnionych pracowników Urzędu Miejskiego w Tarnowskich Górach, w celu potwierdzenia występowania na jej terenie wyrobów zawierających azbest. O przeprowadzenie weryfikacji Wnioskodawca występuje pisemnie, przed przystąpieniem do demontażu wyrobów zawierających azbest.
Regulamin udzielania dotacji, wzory dokumentów oraz dodatkowe informacje, dostępne są w Wydziale Ochrony Środowiska Urzędu Miejskiego w Tarnowskich Górach przy ul. Sienkiewicza 2, pok. 63, a dodatkowe informacje udzielane są pod nr telefonu 32 39 33 692.
Informacja dotycząca przetwarzania danych osobowych wnioskodawców i osób udzielających pełnomocnictwa, zgodna z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólnego rozporządzenia o ochronie danych), Dz.U.UE.L.2016.119/1, dostępna jest poniżej.