Tarnowskie Góry - Oficjalny serwis informacyjny

Biuletyn Informacji Publicznej Ważne adresy

Menu główne

Trasy rowerowe i centrum przesiadkowe – składanie ofert zakończone!

Drukuj stronę
Drukuj

Trzy duże oferty złożono w przetargu na projekt i wykonanie prac przewidujących budowę centrum przesiadkowego ponad 25 km tras rowerowych. Spośród sześciu części wartej 53 mln zł inwestycji tylko na jedną – budowę tunelu pod torami – nie złożono żadnej oferty. Wykonawców powinniśmy poznać za mniej więcej miesiąc.

– Kolejny etap przygotowywania się do inwestycji prawie za nami – już nie mogę się doczekać wyłonienia wykonawców, a potem rozpoczęcia prac – mówi Arkadiusz Czech, burmistrz Tarnowskich Gór wskazując, że budowa centrum przesiadkowego i systemu dróg rowerowych to jedna z najbardziej wyczekiwanych w mieście inwestycji.

– Cieszymy się, że znalazł się więcej niż jeden oferent, bo będzie z czego wybierać – mówi Piotr Skrabaczewski, zastępca burmistrza Tarnowskich Gór ds. gospodarczych.

Szczegóły dotyczące przetargu: tutaj.

Przypomnijmy: dofinansowany z unijnych pieniędzy projekt wykonany będzie w systemie zaprojektuj-wybuduj przewiduje budowę przy dworcu kolejowymcentrum przesiadkowego z parkingiem typu „park&ride” na około 200 samochodów, stanowiska „kiss&ride” z postojem do jednej minuty, ale także zatoką autobusową z jezdniami manewrowymi, miejscami postojowymi dla elektrycznych samochodów osobowych wraz ze stacjami szybkiego ładowania. Ponadto w ramach zadanie powstanie ponad 25 km dróg rowerowych łączących największe dzielnice miasta z centrum.

– Cały system nie tylko promuje ekologiczny transport rowerowy, ale przy okazji jeżdżenie na rowerze stanie się wygodniejsze i bezpieczniejsze – wskazuje Piotr Korab, oficer rowerowy miasta dodając, że drogi rowerowe posłużą nie tylko mieszkańcom, ale i turystom.

Po wybraniu wykonawców na poszczególnie części inwestycji firmy będą miały rok na ich zaprojektowanie. Z infrastrukury będziemy mogli skorzystać najpóźniej w połowie 2023 roku.

Aby inwestycja była możliwa konieczne było unijne dofinansowanie. Dzięki decyzji Zarządu Województwa Śląskiego w tej sprawie do gminy trafi 48 milionów złotych. Resztę z 53 mln zł dołoży miasto.

Umowa na dofinansowanie budowy tras podpisana.

W ramach prac rewitalizacji zostanie poddany obszar miasta o wielkości 2,4 h pomiędzy Halą Targową, a dworcem PKP. W planie jest także budowa 145-metrowego tunelu pieszo-rowerowego w nasypie kolejowym w rejonie ul. Częstochowskiej w kierunku ul. Lasowickiej. Wszystkie przedsięwzięcia maj być zgodne ze standardami i wytycznymi kształtowania infrastruktury rowerowej w Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii.

Samo centrum przesiadkowe zintegruje 4 środki transportu w Tarnowskich Górach: autobus, pociąg, samochód i rower. Zadanie wpisuje się w program ochrony powietrza dla terenów województwa śląskiego i jest wypadkową przeprowadzanych konsultacji społecznych i oczekiwań mieszkańców.

O budowie trasa rowerowych pisaliśmy m.in. tu.

Cała koncepcja budowy miała swój początek we wrześniu 2017 roku, była również konsultowana z mieszkańcami naszego miasta. Następnym krokiem w 2018 roku było podjęcie porozumienia o współpracy w sprawie dróg rowerowych z Powiatem Tarnogórskim. Dzięki temu porozumieniu tak skomplikowany i wielowątkowy projekt jest możliwy do zrealizowania. Gminę i powiat połączyła potrzeba rozwoju publicznego transportu zbiorowego, infrastruktury rowerowej oraz ograniczenia niskiej emisji na terenie Miasta Tarnowskie Góry.

Trasy rowerowe – projektowanie idzie pełną parą.

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie.