Tarnowskie Góry - Oficjalny serwis informacyjny

BIP Informacje dla niepełnosprawnych Ważne adresy

Menu główne

Trasy rowerowe i centrum przesiadkowe – zaczynamy!

Drukuj stronę
Drukuj

Przetarg na projekt i wykonanie prac ogłoszony! Od dziś (13.11) do 16 grudnia (godz. 11.00) potencjalni wykonawcy wartej 53 mln zł inwestycji mają czas na składanie ofert. Ostateczny wygląd centrum przesiadkowego oraz dokładny przebieg ponad 25 km tras rowerowych poznamy za rok, rowerami przejedziemy się po nich najpóźniej w połowie 2023 roku.

– O ścieżkach rowerowych mówimy od kilku lat, o ich potrzebie wiemy od zawsze, teraz czas na działanie – mówi Arkadiusz Czech, burmistrz Tarnowskich Gór wskazując, że prace związane z komunikacją rowerową w mieście są możliwe właśnie teraz z dwóch powodów. – W ubiegłych latach za blisko 300 mln złotych wybudowaliśmy kanalizację, teraz możemy skupić się na innych priorytetach, na które udało się nam zdobyć unijne dofinansowanie – wyjaśnia burmistrz.

Po wyborze projektanta i wykonawcy całej sieci w ciągu roku będzie musiał powstać projekt. – Potem przyjdzie czas na prace budowlane – zapowiada Piotr Skrabaczewski, zastępca burmistrza ds. gospodarczych.

Wszystkie dokumenty i specyfikacje można znaleźć tu: https://www.bip.tarnowskiegory.pl/a,88125,rozbudowa-centrum…

Przypomnijmy: przed kilkoma tygodniami decyzję o dofinansowaniu tarnogórskiego projektu podjął  Zarząd Województwa Ślaskiego. Dzięki temu do gminy trafi 48 milionów złotych ze środków unijnych na realizację projektu rozbudowy centrum przesiadkowego wraz z budową infrastruktury rowerowej! Resztę dołoży miasto.

Centrum przesiadkowe zintegruje 4 środki transportu w Tarnowskich Górach: autobus, pociąg, samochód i rower. Zadanie wpisuje się w program ochrony powietrza dla terenów województwa śląskiego i jest wypadkową przeprowadzanych konsultacji społecznych i oczekiwań mieszkańców.

Cała koncepcja budowy miała swój początek we wrześniu 2017 roku, była również konsultowana z mieszkańcami naszego miasta. Następnym krokiem w 2018 roku było podjęcie porozumienia o współpracy w sprawie dróg rowerowych z Powiatem Tarnogórskim. Dzięki temu porozumieniu tak skomplikowany i wielowątkowy projekt jest możliwy do zrealizowania. Gminę i powiat połączyła potrzeba rozwoju publicznego transportu zbiorowego, infrastruktury rowerowej oraz ograniczenia niskiej emisji na terenie Miasta Tarnowskie Góry.

– W ramach rozbudowy i zagospodarowania centrum przesiadkowego powstanie nie tylko parking typu „park&ride” na około 200 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych wraz z miejscami dla osób niepełnosprawnych czy stanowiska „kiss&ride” z postojem do jednej minuty, ale także zatoka autobusowa, jezdnie manewrowe, sześć miejsc postojowych dla elektrycznych samochodów osobowych wraz ze stacjami szybkiego ładowania – mówi Piotr Korab, oficer rowerowy miasta. – Oprócz tego pojawi się setka zadaszonych miejsc postojowych dla rowerów z punktem ładowania rowerów elektrycznych.

Planowana infrastruktura rowerowa będzie liczyła 28,2 km. Ponad to rewitalizacji zostanie poddany obszar miasta o wielkości 2,4 h pomiędzy Halą Targową a dworcem PKP. Powstanie także ponad 145 metrowy oświetlony tunel pieszo-rowerowy w nasypie kolejowym w rejonie ul. Częstochowskiej w kierunku ul. Lasowickiej. Przedsięwzięcie jest zgodne ze standardami i wytycznymi kształtowania infrastruktury rowerowej w Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii.

Planowany termin zakończenia realizacji projektu to czerwiec 2023 roku.

– Tak długo wyczekiwana przez mieszkańców sieć tras rowerowych wraz z bezpłatnymi parkingami, połączy nareszcie dzielnice miasta z jego centrum. Zadanie realizowane będzie w formule „zaprojektuj i wybuduj”, co oznacza, że jedna firma, która wygra przetarg, zaplanuje i wykona inwestycję  – podkreśla Piotr Korab.

Projekt obejmie swoim zasięgiem następujące ulice: Częstochowską, Opatowicką, Sielankę, Janasa, Jana Pawła II, Wyszyńskiego, Litewską, Pyskowicką, wzdłuż torowiska kolejki wąskotorowej na odcinku od ulicy Parkowej do ulicy Cegielnianej, Nakielską, Częstochowską wraz z łącznikiem rowerowym łączącym ulicę Mościckiego z Łączną, Sienkiewicza, 9-Maja, Piłsudskiego, Bytomską, Legionów, Gliwicką, Bałtycką, rejon obwodnicy DK11 na odcinku od skrzyżowania z ul. Wyszyńskiego do skrzyżowania z ul. Bałtycką, rejon skrzyżowania ul. B. Śmiałego z ul. Młodości, Opolską. Centrum przesiadkowe zostanie skomunikowane z ulicą Oświęcimską.

 

O trasach rowerowych pisaliśmy wcześniej:

57 milionów na drogi rowerowe i centrum przesiadkowe!

Rowerowo – standardowo

Centrum przesiadkowe i trasy rowerowe – prace projektowe idą pełną parą!

Trasy rowerowe – konsultacje

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie.