Tarnowskie Góry - Oficjalny serwis informacyjny

BIP Informacje dla niepełnosprawnych Ważne adresy

Menu główne

“Silver Concerto” – tarnogórski koncert w Filharmonii Śląskiej

Drukuj stronę
Drukuj

Zapraszamy wszystkich 15 listopada do Filharmonii Śląskiej na niezwykły koncert inaugurujący VII Międzynarodowe Dni Henryka Mikołaja Góreckiego ReGeneracje. Jednym z punktów bogatego programu będzie koncert industrialny Silver Concerto Adama Wesołoweskiego na  klawesyn, orkiestrę smyczkową i multimedia wykorzystujące dźwięki i obrazy z Zabytkowej Kopalni Srebra i Sztolni Czarnego Pstrąga – tarnogórskich obiektów światowego dziedzictwa UNESCO.

Koncert inaugurujący 7. Międzynarodowe Dni Henryka Mikołaja Góreckiego ReGeneracje będzie doskonale wyważoną równowagą między tym co nowe, a tym co już znane i cenione. O wysoki poziom zadba Śląska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Roberta Kabary wraz z solistką, Aleksandrą Gajecką-Antosiewicz.

15 listopada III Koncert Brandenburski G-dur BWV 1048 Jana Sebastiana Bacha zabrzmi w zupełnie nowej, „industrialnej” wersji, którą opracował kompozytor i dyrektor Filharmonii Śląskiej, Adam Wesołowski. Nowego wydźwięku doda przygotowana przez niego warstwa elektroniczna składająca się z odgłosów pracy huty, nadająca barokowemu dziełu zupełnie innego, silnie przemysłowego wyrazu, łącząc trud fizycznej pracy z metafizyką muzyki.Następnie melomani wysłuchają klasycznej, niezmienionej już wersji Eine kleine Nachtmusik, czyli serenady G-dur nr 13 KV 525 na orkiestrę smyczkową Wolfganga Amadeusa Mozarta. Ta lekka i pogodna kompozycja prowadzić będzie do kolejnego punktu programu, którym będą Wrzeciona na klawesyn, efekty elektroniczne i orkiestrę kameralną, kompozycję Jerzego Kornowicza, która tego wieczoru zostanie prawykonana.Styl „industrialny”, zaznaczony już w pierwszym punkcie programu, powróci w premierowym wykonaniu utworu Adama Wesołowskiego, Silver Concerto – koncertu industrialnego na klawesyn, orkiestrę smyczkową i multimedia.W tym przypadku nie usłyszymy już dźwięków huty, bowiem to dzieło odsłania inne oblicze przemysłowego Śląska. Inspiracją do jego stworzenia była bowiem wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO w 2017 roku Zabytkowa Kopalnia Srebra i Sztolnia Czarnego Pstrąga w Tarnowskich Górach.Podobnie jak w przypadku innych kompozycji „industrialnych”, tutaj także słuchacze nie tylko doświadczą dźwięków zarejestrowanych przez kompozytora w miejscu inspiracji, ale także zobaczą materiały filmowe, które ściśle połączą się z muzyką, tworząc niezwykle klimatyczną całość. Punktem wyjścia dla Wesołowskiego było tutaj zagłębienie się w podejście do srebra od strony nauk ścisłych. Spoglądając na tablicę Mendelejewa dostrzeżemy symbol pierwiastka srebra – czyli Ag. Kompozytor wykorzystał go w formie akordów A-dur i G-dur, będących częścią struktury harmonicznej dzieła. Dodatkowo, zagłębił się on w strukturę budowy atomu tej cząsteczki, a przekładając liczby na dźwięki odkrył płynącą z nich piękną melodię zapadającą w pamięć. Koncert „industrialny” r Concerto Adama Wesołowskiego zabierze zatem słuchaczy w świat piękna i szlachetności, łączących się harmonijnie z naszym regionem, bogatym nie tylko w złoża naturalne, ale i w kulturę, której tworzenia po raz kolejny możemy być świadkami.Zwieńczeniem wieczoru będzie III Symfonia kameralna op. 151 Mieczysława Weinberga, którego 100. rocznicę urodzin świętujemy w tym roku.Silver Concerto to koncert industrialny na klawesyn, orkiestrę smyczkową i multimedia wykorzystujące dźwięki i obrazy Zabytkowej Kopalni Srebra w Tarnowskich Górach. Utwór skomponowany na zamówienie Miasta Tarnowskie Góry, Stowarzyszenia Miłośników Ziemi Tarnogórskiej i Pałacu w Rybnej.

To druga kompozycja Adama Wesołowskiego po Sinfonii industrialnej, w której przenosimy się w przestrzeń industrialną. Oryginalność utworu niewątpliwie zapewnia połączenie dźwięków naturalnych, wydobywanych z instrumentów, z „dźwiękami przemysłowymi” zarejestrowanymi w Zabytkowej Kopalni Srebra, które tworzą równorzędną partię z orkiestrą. Aby podkreślić wyjątkowość tego miejsca, kompozytor wprowadził symbolikę na różnych poziomach. Każda z części nawiązuje do historii i przestrzeni.

Cześć pierwsza (Andante armonioso) oparta jest w całości na pierwiastku srebra poprzez odwołanie się do jego symbolu – Ag (łac. argentum), co bezpośrednio przełożyło się na harmonię w postaci dźwięków A i G oraz akordów A-dur i G-dur. Również cała melodyka tej części wykorzystuje wyłącznie dźwięki, które opisują ten pierwiastek: Ag (symbol), 47 (liczba atomowa), 11 (grupa), 5(okres), d (blok). W ten sposób kompozytor uzyskał piękną i przestrzenną melodię na srebrzystej harmonii, która wzbogacona dźwiękami industrialnymi zabiera nas w piękne podziemia Sztolni Czarnego Pstrąga.

Cześć druga (Presto) odwołuje się do daty nadania praw miejskich Tarnowskim Górom – do roku 1526. Kompozytor zilustrował tę datę poszczególnymi stopniami gamy A-dur oraz odległościami od dźwięku A (1 – dźwięk A, 5 – dźwięk E, 2 – dźwięk H, 6 – dźwięk Fis). Dźwięków tych kompozytor używa symbolicznie nie tylko w melodii, ale i w harmonii, nadając części Presto spójności i oryginalności brzmienia. Kompozytor nie zapomniał również o odniesieniach do srebra poprzez używanie charakterystycznych srebrnych zwrotów harmonicznych (A-dur, G-dur). Cała część symbolizuje napływ ludności do Tarnowskich Gór na przestrzeni wieków poprzez coraz większe zagęszczenie dźwięków – aż do ostatniego pogodnego akordu A-dur.

Część trzecia (Andante armonioso) oparta jest na dacie wpisania tarnogórskich podziemi górniczych na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO – 9 lipca 2017 roku. Tutaj kompozytor ponownie sięgnął po srebrną harmonię (A-dur, G-dur) i na poszczególnych stopniach gamy zbudował tę historyczną datę uzyskując piękną i podniosłą melodię opartą na dźwiękach: H (9), pauza (0), G (7), H (2), pauza (0), A (1), G (7). Ten melodyczny motyw kompozytor rozwija w całej części Andante armonioso, aż po wzniosłą kulminację, która rozbrzmiewa w harmonii dźwięków Sztolni Czarnego Pstrąga.

Cześć czwarta (Allegro con bravura), która wieńczy utwór, jest radosnym i żywiołowym tańcem o zmiennej metryce. Kompozytor wykorzystuje w niej elementy charakterystyczne dla części poprzednich. Wesołowski podkreśla zabawę gwarków (górników mających pozwolenie na kopanie kruszcu) i ich radosny taniec poprzez wprowadzenie uderzeń rąk o instrumenty czy też nóg o podłogę. Zabawa trwa do ostatnich srebrnych dźwięków.
Części koncertu zostały zestawione na zasadzie kontrastu. Pierwsza i trzecia to części nastrojowe, o srebrnych melodiach, w których kompozytor przełamuje stereotyp brzmienia klawesynu – nie jest ono krótkie, lecz wydłuża się w piękną kantylenę. Kompozytor uzyskał to dzięki odpowiedniej harmonizacji, w połączeniu z odpowiednim dogłośnieniem instrumentu. W jednej z wolnych słuchacze przeniosą się – także dzięki obrazowi – do wnętrza Sztolni Czarnego Pstrąga.

Części druga i czwarta są szybkie i żywiołowe. Prezentują bogactwo sposobów wydobywania dźwięku oraz poprzez swój popisowy charakter dają możliwość pokazania wszechstronności zarówno orkiestry, jak i solisty. Ponadto w Allegro con bravura, ponownie dzięki obrazowi, przeniesiemy się do Sztolni Czarnego Pstrąga.

SZCZEGÓŁY KONCERTU i bilety

Bilet normalny parter 30.00 zł
Bilet ulgowy parter 21.00 zł
Bilet normalny balkon 40.00 zł
Bilet ulgowy balkon 28.00 zł

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie.