Koncert inaugurujący 7. Międzynarodowe Dni Henryka Mikołaja Góreckiego ReGeneracje będzie doskonale wyważoną równowagą między tym co nowe, a tym co już znane i cenione. O wysoki poziom zadba Śląska Orkiestra Kameralna pod dyrekcją Roberta Kabary wraz z solistką, Aleksandrą Gajecką-Antosiewicz.
To druga kompozycja Adama Wesołowskiego po Sinfonii industrialnej, w której przenosimy się w przestrzeń industrialną. Oryginalność utworu niewątpliwie zapewnia połączenie dźwięków naturalnych, wydobywanych z instrumentów, z „dźwiękami przemysłowymi” zarejestrowanymi w Zabytkowej Kopalni Srebra, które tworzą równorzędną partię z orkiestrą. Aby podkreślić wyjątkowość tego miejsca, kompozytor wprowadził symbolikę na różnych poziomach. Każda z części nawiązuje do historii i przestrzeni.
Cześć pierwsza (Andante armonioso) oparta jest w całości na pierwiastku srebra poprzez odwołanie się do jego symbolu – Ag (łac. argentum), co bezpośrednio przełożyło się na harmonię w postaci dźwięków A i G oraz akordów A-dur i G-dur. Również cała melodyka tej części wykorzystuje wyłącznie dźwięki, które opisują ten pierwiastek: Ag (symbol), 47 (liczba atomowa), 11 (grupa), 5(okres), d (blok). W ten sposób kompozytor uzyskał piękną i przestrzenną melodię na srebrzystej harmonii, która wzbogacona dźwiękami industrialnymi zabiera nas w piękne podziemia Sztolni Czarnego Pstrąga.
Cześć druga (Presto) odwołuje się do daty nadania praw miejskich Tarnowskim Górom – do roku 1526. Kompozytor zilustrował tę datę poszczególnymi stopniami gamy A-dur oraz odległościami od dźwięku A (1 – dźwięk A, 5 – dźwięk E, 2 – dźwięk H, 6 – dźwięk Fis). Dźwięków tych kompozytor używa symbolicznie nie tylko w melodii, ale i w harmonii, nadając części Presto spójności i oryginalności brzmienia. Kompozytor nie zapomniał również o odniesieniach do srebra poprzez używanie charakterystycznych srebrnych zwrotów harmonicznych (A-dur, G-dur). Cała część symbolizuje napływ ludności do Tarnowskich Gór na przestrzeni wieków poprzez coraz większe zagęszczenie dźwięków – aż do ostatniego pogodnego akordu A-dur.
Część trzecia (Andante armonioso) oparta jest na dacie wpisania tarnogórskich podziemi górniczych na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO – 9 lipca 2017 roku. Tutaj kompozytor ponownie sięgnął po srebrną harmonię (A-dur, G-dur) i na poszczególnych stopniach gamy zbudował tę historyczną datę uzyskując piękną i podniosłą melodię opartą na dźwiękach: H (9), pauza (0), G (7), H (2), pauza (0), A (1), G (7). Ten melodyczny motyw kompozytor rozwija w całej części Andante armonioso, aż po wzniosłą kulminację, która rozbrzmiewa w harmonii dźwięków Sztolni Czarnego Pstrąga.
Cześć czwarta (Allegro con bravura), która wieńczy utwór, jest radosnym i żywiołowym tańcem o zmiennej metryce. Kompozytor wykorzystuje w niej elementy charakterystyczne dla części poprzednich. Wesołowski podkreśla zabawę gwarków (górników mających pozwolenie na kopanie kruszcu) i ich radosny taniec poprzez wprowadzenie uderzeń rąk o instrumenty czy też nóg o podłogę. Zabawa trwa do ostatnich srebrnych dźwięków.
Części koncertu zostały zestawione na zasadzie kontrastu. Pierwsza i trzecia to części nastrojowe, o srebrnych melodiach, w których kompozytor przełamuje stereotyp brzmienia klawesynu – nie jest ono krótkie, lecz wydłuża się w piękną kantylenę. Kompozytor uzyskał to dzięki odpowiedniej harmonizacji, w połączeniu z odpowiednim dogłośnieniem instrumentu. W jednej z wolnych słuchacze przeniosą się – także dzięki obrazowi – do wnętrza Sztolni Czarnego Pstrąga.
Części druga i czwarta są szybkie i żywiołowe. Prezentują bogactwo sposobów wydobywania dźwięku oraz poprzez swój popisowy charakter dają możliwość pokazania wszechstronności zarówno orkiestry, jak i solisty. Ponadto w Allegro con bravura, ponownie dzięki obrazowi, przeniesiemy się do Sztolni Czarnego Pstrąga.
Bilet normalny parter 30.00 zł
Bilet ulgowy parter 21.00 zł
Bilet normalny balkon 40.00 zł
Bilet ulgowy balkon 28.00 zł