Tarnowskie Góry - Oficjalny serwis informacyjny

BIP Informacje dla niepełnosprawnych Ważne adresy

Menu główne

57 milionów na drogi rowerowe i centrum przesiadkowe!

Drukuj stronę
Drukuj

Do gminy trafi 48 milionów złotych ze środków unijnych na realizację projektu rozbudowy centrum przesiadkowego wraz z budową infrastruktury rowerowej! Resztę (niecałe 9 mln zł) dołoży miasto. Decycję o dofinansowaniu tarnogórskiego projektu podjął właśnie Zarząd Województwa Ślaskiego. Centrum przesiadkowe zintegruje 4 środki transportu w Tarnowskich Górach: autobus, pociąg, samochód i rower. Zadanie wpisuje się w program ochrony powietrza dla terenów województwa śląskiego i jest wypadkową przeprowadzanych konsultacji społecznych i oczekiwań mieszkańców. – Po inwestycjach dotyczących kanalizacji, przystanku Europa i modernizacji kilkunastu budynków oświatowych przyszedł czas na infrastrukturę rowerową – to największy projekt inwestycyjny w naszym mieście – mówi zastępca burmistrza ds. gospodarczych Piotr Skrabaczewski.

Cała koncepcja miała swój początek we wrześniu 2017 roku, była również konsultowana z mieszkańcami naszego miasta. Następnym krokiem w 2018 roku było podjęcie porozumienia o współpracy w sprawie dróg rowerowych z Powiatem Tarnogórskim. Dzięki temu porozumieniu tak skomplikowany i wielowątkowy projekt jest możliwy do zrealizowania. Gminę i powiat połączyła potrzeba rozwoju publicznego transportu zbiorowego, infrastruktury rowerowej oraz ograniczenia niskiej emisji na terenie Miasta Tarnowskie Góry.

– W ramach rozbudowy i zagospodarowania centrum przesiadkowego powstanie nie tylko parking typu „park&ride” na około 200 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych wraz z miejscami dla osób niepełnosprawnych czy stanowiska „kiss&ride” z postojem do 1 minuty, ale także zatoka autobusowa, jezdnie manewrowe, 6 miejsc postojowych dla elektrycznych samochodów osobowych wraz ze stacjami szybkiego ładowania. Oprócz tego pojawi się setka zadaszonych miejsc postojowych dla rowerów z punktem ładowania rowerów elektrycznych – mówi Piotr Korab, oficer rowerowy miasta.

Planowana infrastruktura rowerowa będzie liczyła 28,2 km. Ponad to rewitalizacji zostanie poddany obszar miasta o wielkości 2,4 h pomiędzy Halą Targową a dworcem PKP. Powstanie także ponad 145 metrowy oświetlony tunel pieszo-rowerowy w nasypie kolejowym w rejonie ul. Częstochowskiej w kierunku ul. Lasowickiej. Przedsięwzięcie jest zgodne ze standardami i wytycznymi kształtowania infrastruktury rowerowej w Górnośląsko – Zagłębiowskiej Metropolii.

Planowany termin zakończenia realizacji projektu to czerwiec 2023 roku.

– Tak długo wyczekiwana przez mieszkańców sieć tras rowerowych wraz z bezpłatnymi parkingami, połączy nareszcie dzielnice miasta z jego centrum. Zadanie realizowane będzie w formule „zaprojektuj i wybuduj”, co oznacza, że jedna firma, która wygra przetarg, zaplanuje i wykona inwestycję  – podkreśla Piotr Korab.

Projekt obejmie swoim zasięgiem następujące ulice: Częstochowską, Opatowicką, Sielankę, Janasa, Jana Pawła II, Wyszyńskiego, Litewską, Pyskowicką, wzdłuż torowiska kolejki wąskotorowej na odcinku od ulicy Parkowej do ulicy Cegielnianej, Nakielską, Częstochowską wraz z łącznikiem rowerowym łączącym ulicę Mościckiego z Łączną, Sienkiewicza, 9-Maja, Piłsudskiego, Bytomską, Legionów, Gliwicką, Bałtycką, rejon obwodnicy DK11 na odcinku od skrzyżowania z ul. Wyszyńskiego do skrzyżowania z ul. Bałtycką, rejon skrzyżowania ul. B. Śmiałego z ul. Młodości, Opolską. Centrum przesiadkowe zostanie skomunikowane z ulicą Oświęcimską.

O budowie centrum przesiadkowego wraz z siecią dróg rowerowych pisaliśmy wcześniej:

Rowerowo – standardowo

Centrum przesiadkowe i trasy rowerowe – prace projektowe idą pełną parą!

Trasy rowerowe – konsultacje

 

 

Galeria

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie.