Tarnowskie Góry - Oficjalny serwis informacyjny

Biuletyn Informacji Publicznej Ważne adresy Tłumacz Migam

Menu główne

Tarnowskie Góry: kolej to nasza przeszłość, ale i przyszłość (zdjęcia+film)

Drukuj stronę
Drukuj

Z okazji obchodzonej z ubiegłym roku 85. rocznicy uruchomienia Magistrali Węglowej z Miasta Gwarków w kierunku Herbów Nowych wyruszył dziś zabytkowy parowóz.

Z okazji obchodzonej z ubiegłym roku 85. rocznicy uruchomienia Magistrali Węglowej z Miasta Gwarków w kierunku Herbów Nowych wyruszył dziś zabytkowy parowóz. Mogąca pociągnąć nawet i tysiąc ton ładunku lokomotywa typu Ty42 wyruszyła z naszego dworca z pięcioma wagonami kilka minut po godz. 10.00. do Tarnowskich Gór wróci przed godz. 15.00 po drodze odwiedzając Miasteczko Śląskie, Kalety i Boronów oraz Herby Nowe.

– Takie ciuchcie to zawsze znakomita atrakcja nie tylko dla dzieci – szkoda, że takich przejazdów nie organizuje się częściej, w innych godzinach lub w najlepiej weekendy  – mówili pasażerowie, których około trzydziestki weszło do pociągu w naszym mieście.

Zanim parowóz odjechał, przed dworcem odbyły się uroczystości związane z ubiegłorocznym jubileuszem Magistrali, która została zbudowana w latach 1926–1933. Przy tej okazji burmistrz tarnowskich Gór Arkadiusz Czech, witając gości w mieście gwarków, ale i kolejarzy wskazał, że miasto ma w sumie trójkę patronów.

– Pierwszy to święta Barbara opiekująca się górnictwem – wskazał. – Gdyby nie ona i gwarkowie, nie pojawiły się u nas maszyny ogniowe, parowe z którymi związany jest święty Florian. Na koniec opiekunka kolei czyli święta Katarzyna.

Burmistrz wskazał, że ostatni z okresów rozwoju miasta związany był właśnie z koleją. – Dzięki niej miasto rozwijało się począwszy od drugiej połowy XIX wieku – uzasadnił. -Ostatnie dwadzieścia lat to jednak defensywa kolei, ale na szczęście powoli się to zmienia – dodał powołują się na zmianę w priorytetów w polityce transportowej oraz odbudowę, będącej części Magistrali, linii 131 oraz planowaną rewitalizację linii 182 do lotniska w Pyrzowicach.

Na tym jednak nie koniec prac związanych z transportem – nie tylko kolejowym – w naszym mieście.

– Obok nas, obok tego dworca wkrótce wybudujemy centrum przesiadkowe, z którego korzystać będą mogli kierowcy, rowerzyści i samochody elektryczne. – Wszyscy dalej będą podróżować transportem zrównoważonym –  mam nadzieję że to będzie kolej – zakończył burmistrz.

Historia

Magistrala węglowa to trasa kolejowa łącząca bezpośrednio zagłębie węglowe Górnego Śląska z Gdynią. Zbudowana w latach 1926–1933, była największą i najnowocześniejszą inwestycją transportową II Rzeczypospolitej oraz przykładem polsko-francuskiej współpracy gospodarczej. Dzięki niej nastąpiło szybkie zespolenie Górnego Śląska i wnętrza kraju z wybrzeżem Bałtyku.

Prace kolejowe według wcześnie opracowanego programu rozpoczęto w 1919 r. od rozbudowy węzła warszawskiego, a z chwilą przyłączenia w 1922 r. części Śląska do Polski, skoncentrowano się na budowie krótkich połączeń kolejowych na Górnym Śląsku, których celem było ominięcie odcinków kolei biegnących przez terytorium niemieckie. W 1920 r. stało się oczywiste, że jednym z najważniejszych zadań będzie powiązanie transportowe budującego się portu w Gdyni z zapleczem gospodarczym, gdyż nieprzychylne Polsce stanowisko Wolnego Miasta Gdańska nie dawało nadziei na wykorzystanie połączeń kolejowych istniejących na jego terenie.

Do Tarnowskich Gór Magistrala „zawitała” już w 1927 roku po ukończeniu jednotorowego (odcinka linii kolejowej Kalety – Podzamcze o długości około 115 kilometrów. Nowo wybudowany odcinek umożliwił znaczne zwiększenie przewozu eksportowego węgla trasą Katowice – Kalety – Podzamcze – Ostrów Wielkopolski – Jarocin – Gniezno – Inowrocław – Bydgoszcz – Gdańsk– Gdynia.

Uroczyste oddanie do użytku środkowego odcinka magistrali Karsznice – Inowrocław (156 km) nastąpiło 1 marca 1933 r. na stacji kolejowej Karsznice z udziałem ministra komunikacji, inż. Michała Butkiewicza. Połączone to było z rozpoczęciem tymczasowej eksploatacji tej linii, zaś normalny ruch na całej długości magistrali węglowej nastąpił dopiero w 1937 r.

W okresie powojennym linia była nadal wykorzystywana do transportu węgla do portów Trójmiasta. Z uwagi na włączenie dawnego terytorium Wolnego Miasta Gdańska do Polski, linię od Bydgoszczy poprowadzono śladem linii kolejowej 131 przez Tczew. W latach 1965–1969 dokonano elektryfikacji całej magistrali węglowej od Tarnowskich Gór do Gdyni (wikipedia).

https://www.facebook.com/um.tarnowskiegory/videos/2055631151226570/

https://www.facebook.com/um.tarnowskiegory/videos/705917916477541/

https://www.facebook.com/um.tarnowskiegory/videos/422952028268752/

Galeria

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie.