Tarnowskie Góry - Oficjalny serwis informacyjny

BIP Informacje dla niepełnosprawnych Ważne adresy

Menu główne

Rowerowo – standardowo

Drukuj stronę
Drukuj

Metropolia Górnośląsko-Zagłębiowska przyjęła ujednolicone wytyczne dotyczące infrastruktury rowerowej. W Tarnowskich Górach zobowiązano się do ich przestrzegania, a trasy dla rowerów powstaną według nich już wkrótce.

Ponad 30 zaangażowanych organizacji pozarządowych, ponad 300 zgłoszonych uwag i blisko pięć miesięcy intensywnej pracy. Tak w skrócie można podsumować działania związane z opracowaniem metropolitarnego dokumentu „Standardy i wytyczne kształtowania infrastruktury rowerowej”. Dzięki niemu nowe drogi rowerowe w Metropolii będą powstawać według ujednoliconych i wspólnych standardów, podobnie jak towarzysząca im infrastruktura.

Dokument Metropolii wszedł w życie w lutym tego roku, Tarnowskie Góry przyjęły go w tym tygodniu. To oznacza, że wytyczne zostaną zastosowane w Tarnowskich Górach już wkrótce w ramach planowanej budowy tras rowerowych i centrum przesiadkowego, ale i planowaniu w innych inwestycji okołodrogowych.

Przyjęcie wspólnych standardów pozwoli nam zaprojektować wszystkie nasze trasy rowerowe w najwyższym standardzie – komentuje Piotr Skrabaczewski, zastępca burmistrza ds. gospodarczych wskazując, że do przestrzegania i stosowania dokumentu zobowiązane są od teraz miejskie jednostki takie jak Wydział Kultury, Turystyki i Promocji Miasta, Wydział Inwestycji i Remontów, Biuro Strategii, Rozwoju i Funduszy Zewnętrznych oraz Miejski Zarząd Ulic i Mostów.

– Już wkrótce będzie mieli praktyczny sprawdzian ze stosowania powyższych wytycznych, dlatego że właśnie  złożyliśmy jako miasto wniosek o dofinansowanie budowy ścieżek i centrum przesiadkowego – jeśli otrzymamy wsparcie od razu przystępujmy do projektowania – mówi Piotr Korab, naczelnik miejskiego Wydziału Kultury, Turystyki i Promocji oraz miejski oficer rowerowy.

Przypominamy, że 28 marca miasto Tarnowskie Góry złożyło wniosek o środki Unii Europejskiej o dofinansowanie budowy centrum przesiadkowego wraz z siecią tras rowerowych i podziemnym tunelem pieszo-rowerowym pod ulicą Częstochowską. Łączny koszt inwestycji oszacowano na ponad 57 mln zł. Kwota 48,6 mln zł to wnioskowane dofinansowanie.

Projekt centrum przesiadkowego obejmuje około 200 miejsc parkingowych, postój dla taksówek przy głównym wejściu do centrum przesiadkowego, postój kiss and ride (zatoka gdzie można zatrzymać się na chwilę, podrzucić kogoś i odjechać), zieleń, małą architekturę, drogę dla rowerów wzdłuż parkingów, zadaszony parking rowerowy na około 120 rowerów, 6 miejsc do ładowania samochodów. Parking będzie bezpłatny dla osób przesiadających się na inne środki transportu. Planowana sieć o długości ponad 28 km liniowej infrastruktury rowerowej połączy dzielnice miasta z jego centrum. W jej skład wejdą: drogi dla rowerów (11,5 km), ciągi pieszo – rowerowe (6,32 km), pasy dla rowerów (1,5 km), pasy ruchu ogólnego i kontraruchu (9 km).

Więcej o przesiadkowym tu.

Prace nad metropolitalnymi „Standardami i wytycznymi dla infrastruktury rowerowej” trwały od sierpnia do grudnia 2018 roku. Pierwotnie zakładano, że będzie to nowelizacja dokumentu, który został opracowany jeszcze przez Górnośląski Związek Metropolitalny. W toku prac powstał zupełnie nowy dokument, stworzony niemal od podstaw, w konsultacji ze środowiskiem rowerzystów i przedstawicielami wszystkich gmin Metropolii. 

– Podczas pracy nad standardami i wytycznymi dla infrastruktury rowerowej, przyświecała nam idea wspólnego tworzenia zbioru dobrych praktyk osadzonych w polskim systemie prawnym – mówi Karolina Wadowska, członek zarządu Metropolii, w którym odpowiada m.in. za politykę rowerową.

– Kluczowym wydaje się określenie „wspólne”, ponieważ udało nam się zaangażować zarówno oficerów rowerowych z poszczególnych miast i gmin Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, rowerowe organizacje pozarządowe i mieszkańców. Liczba uwag zgłoszonych przez społeczników i urzędników oraz poziom merytoryczny dyskusji spowodowały, że wszyscy mamy świadomość, iż jest to nasz wspólny dokument – dodaje.

Liczące 140 stron opracowanie precyzuje kwestie związane z projektowaniem tras rowerowych, planowaniem ruchu rowerowego, oznakowaniem tras dla rowerów, czy wymaganiami technicznymi dla infrastruktury. 

Standarty i wytyczne można pobrać tu:

http://bip.metropoliagzm.pl/attachments/download/188451

Pliki do pobrania

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie.