– Chcemy, by przybywali do nas turyści w pożądanych ilościach, by byli oni zadowoleni i opuszczali miasto z wiedzą oraz oczekiwaną przez nas interpretacją dziedzictwa. Z pracami nad koncepcją zamierzamy zdążyć przed kolejnym sezonem turystycznym – mówili fachowcy pracujący nad dokumentem.
Pierwszym etapem przygotowania planu jest przeprowadzenie audytu wszystkich pogórniczych obiektów tworzących miejsce światowego dziedzictwa. Działanie to już rozpoczęliśmy. W kolejnym etapie, który rozpocznie się po nowym roku planowane jest opracowanie strategii komunikacji marketingowej, a także planu interpretacji dziedzictwa Kopalni rud ołowiu, srebra i cynku, w tym m.in. model opowieści marki Kopalni; tematyzacja zasobów; główne linie narracyjne; ogólne wytyczne dla przewodników oraz twórców ekspozycji w obiektach.
W kolejnych tygodniach powstanie również koncepcja produktu turystycznego w tym m.in. model zarządzania obiektami; wytyczne dotyczące tworzenia oferty szlaku; lista zadań do realizacji w kolejnych 4 latach. Odbędą się również 3 tury warsztatów tematycznych z udziałem zarządców obiektów, a także osób zainteresowanych promocją lokalnego dziedzictwa, autorów publikacji popularyzujących historię ziemi tarnogórskiej, muzealników i PR-owców.
Później zostanie opracowany tak zwany brief dla agencji, która na jego podstawie będzie mogła wykonać System Identyfikacji Wizualnej. To jest ten moment, gdy będzie można opracowywać projekty graficzne – stworzyć np. unikatowe logo dla wpisu, tablice informacyjne czy drogowskazy do poszczególnych obiektów. Dzięki przedsięwzięciu powstanie pierwszy w kraju produkt turystyczny składający się z tak wielu obiektów światowego dziedzictwa, rozmieszczonych na stosunkowo niewielkim obszarze.
Na zlecenie SMZT projekt realizuje konsorcjum dwóch firm – Locativo z Krakowa oraz Branding Expert Tomasz Stemplewski.
– Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej jest ojcem sukcesu pod nazwą UNESCO, ale to jest nasze wspólne dobro, zrobiliśmy coś niesamowitego. Jeśli pojeździmy po świecie to zobaczymy, że jesteśmy na równi z najważniejszymi zabytkami na naszej kuli. Teraz chodzi nam o to, żeby nasze dziedzictwo nie było martwe – Zbigniew Pawlak, szef SMZT.
Stworzenie planu upowszechniania dziedzictwa przemysłowego dla”Kopalni ołowiu, srebra i cynku wraz z systemem gospodarowania wodami podziemnymi w Tarnowskich Górach” zajmie kilka miesięcy. Przedsięwzięcie ma zakończyć się do czerwca 2019 roku.
W dzisiejszych warsztatach udział wzięli reprezentanci SMZT, gmin Tarnowskie Góry, Bytom, Zbrosławice, lasów państwowych, Veolii.