Tarnowskie Góry - Oficjalny serwis informacyjny

Biuletyn Informacji Publicznej Ważne adresy Tłumacz Migam

Menu główne

UNESCO – pracujemy nad produktem turystycznym

Drukuj stronę
Drukuj

Pierwsza liga, wspaniały zabytek, wyzwanie, wspólna wartość, ekstraklasa, ponadprzeciętność, świadectwo geniuszu ludzkiego i przyrody, certyfikat jakości, unikalność, ochrona, szansa na rozwój, poszerzenie wiedzy, poznanie historii danego miejsca, wyjątkowość, odpowiedzialność, zobowiązanie, powód do dumy, emanacja geniuszu, promocja wartości – z czym kojarzy się UNESCO? O tym i innych aspektach promocji tarnogórskich zabytków wpisanych w minionym roku na listę UNESCO dyskutowano dziś podczas warsztatów zorganizowanych w Stowarzyszeniu Miłośników Ziemi Tarnogórskiej. Spotkanie poprowadzili specjaliści od budowania marki. Efektem docelowym będzie stworzenie koncepcji pierwszego w Polsce, wielopunktowego produktu turystycznego UNESCO, na który składają się obiekty tworzące “Kopalnie ołowiu, srebra i cynku wraz z systemem gospodarowania wodami podziemnymi w Tarnowskich Górach”.

– Chcemy, by przybywali do nas turyści w pożądanych ilościach, by byli oni zadowoleni i opuszczali miasto z wiedzą oraz oczekiwaną przez nas interpretacją dziedzictwa. Z pracami nad koncepcją zamierzamy zdążyć przed kolejnym sezonem turystycznym – mówili fachowcy pracujący nad dokumentem.

Pierwszym etapem przygotowania planu jest przeprowadzenie audytu wszystkich pogórniczych obiektów tworzących miejsce światowego dziedzictwa. Działanie to już rozpoczęliśmy.  W kolejnym etapie, który rozpocznie się po nowym roku planowane jest  opracowanie strategii komunikacji marketingowej, a także planu interpretacji dziedzictwa Kopalni rud ołowiu, srebra i cynku, w tym m.in. model opowieści marki Kopalni; tematyzacja zasobów; główne linie narracyjne; ogólne wytyczne dla przewodników oraz twórców ekspozycji w obiektach.

W kolejnych tygodniach powstanie również koncepcja produktu turystycznego  w tym m.in. model zarządzania obiektami; wytyczne dotyczące tworzenia oferty szlaku; lista zadań do realizacji w kolejnych 4 latach. Odbędą się również 3 tury warsztatów tematycznych z udziałem zarządców obiektów, a także osób zainteresowanych promocją lokalnego dziedzictwa, autorów publikacji popularyzujących historię ziemi tarnogórskiej, muzealników i PR-owców.

Później zostanie opracowany tak zwany brief dla agencji, która na jego podstawie będzie mogła wykonać System Identyfikacji Wizualnej. To jest ten moment, gdy będzie można opracowywać projekty graficzne – stworzyć np. unikatowe logo dla wpisu, tablice informacyjne czy drogowskazy do poszczególnych obiektów. Dzięki przedsięwzięciu powstanie pierwszy w kraju produkt turystyczny składający się z tak wielu obiektów światowego dziedzictwa, rozmieszczonych na stosunkowo niewielkim obszarze.

Na zlecenie SMZT projekt realizuje konsorcjum dwóch firm – Locativo z Krakowa oraz Branding Expert Tomasz Stemplewski.

– Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej jest ojcem sukcesu pod nazwą UNESCO, ale to jest nasze wspólne dobro, zrobiliśmy coś niesamowitego. Jeśli pojeździmy po świecie to zobaczymy, że jesteśmy na równi z najważniejszymi zabytkami na naszej kuli. Teraz chodzi nam o to, żeby nasze dziedzictwo nie było martwe – Zbigniew Pawlak, szef SMZT.

Stworzenie planu upowszechniania dziedzictwa przemysłowego dla”Kopalni ołowiu, srebra i cynku wraz z systemem gospodarowania wodami podziemnymi w Tarnowskich Górach” zajmie kilka miesięcy. Przedsięwzięcie ma zakończyć się do czerwca 2019 roku.

W dzisiejszych warsztatach udział wzięli reprezentanci SMZT, gmin Tarnowskie Góry, Bytom, Zbrosławice, lasów państwowych, Veolii. 

Galeria

Pliki do pobrania

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie.