Tarnowskie Góry - Oficjalny serwis informacyjny

Biuletyn Informacji Publicznej Ważne adresy Tłumacz Migam

Menu główne

Lifting łodzi w sztolni wpisanej na Listę UNESCO

Drukuj stronę
Drukuj

Od najbliższego piątku aż do końca marca Sztolnia Czarnego Pstrąga w Tarnowskich Górach będzie niedostępna dla turystów. W tym czasie zostanie przeprowadzona zaplanowana już wcześniej konserwacja łodzi, którymi turyści pokonują jej 600-metrowy odcinek. Będzie to pierwszy tego typu remont od wpisu sztolni na Listę światowego dziedzictwa UNESCO.

Remont rozpocznie się w piątek 23 marca i potrwa do soboty. Przez ten czas dawny blask odzyska dziesięć łodzi. W ten sposób przedłuża się ich żywotność, gdyż pod ziemią panują dosyć surowe warunki atmosferyczne.

Lekkiej konsewacji poddane zostaną burty oraz ławki. Łodzie będą w pełnej gotowości maksymalnie do 31 marca. Biuro Obsługi Ruchu Turystycznego przypomina, że w niedzielę 1 kwietnia sztolnia będzie nieczynna. Pierwsi turyści będą mogli przepłynąć się odrestaurowanymi łódkami dopiero w lany poniedziałek, czyli 2 kwietnia.

Na co dzień sztolniowe łodzie przewożą turystów na odcinku 600 m, między szybami Sylwester i Ewa. To wciąż najdłuższa tego typu atrakcja w Polsce, a od ubiegłego roku obiekt światowego dziedzictwa UNESCO.

To może być jednak ostatni sezon obecnie używanych łódek. Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej, które zarządza obiektem zleciło jakiś czas temu produkcję nowych łodzi. Są one już wprawdzie gotowe, ale póki co nie ma możliwości technicznych, aby je do podziemi sztolni wprowadzić. Będzie to możliwe dopiero wtedy, gdy rozpocznie się naprawa zawaliska na wylocie Sztolni Głębokiej Fryderyk, który znajduje się ok. 1,5 km od szybu Ewa.

Przypomnijmy, że Sowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej wraz z Muzeum Górnictwa Węglowego w Zabrzu pozyskało na prace zabezpieczające i konserwacyjne wylotu Sztolni Głębokiej Fryderyk (ok. 1,5 km od trasy turystycznej) ponad 2,1 mln zł dotacji unijnej. Naprawa końcowego odcinka zabytkowej sztolni, którego całkowity koszt szacowany jest na ponad 3,5 mln zł rozpocznie się jeszcze w tym roku. SMZT liczy, że przy okazji prac budowlano-konserwatorskich będzie można przetransportować nowe łodzie do miejsca, gdzie prowadzona jest trasa turystyczna. Do podziemi nowe łodzie zostaną wprowadzone poprzez tzw. Bramę Gwarków w Zbrosławicach.

Otwarta w 1957 r. Sztolnia Czarnego Pstrąga (600 m), będąca fragmentem większego kompleksu odwadniającego pn. Sztolnia Głęboka Fryderyk, to arcydzieło podziemnej hyderotechiki. Mimo, iż ten niezwykły zabytek kończy w tym roku 184 lata to nadal jest w pełni sprawny. Obiekt odprowadza do rzeki Dramy wodę z podziemi tarnogórskich, w których nie prowadzi się już wydobycia metali.

Do tej pory Sztolnia Czarnego Pstrąga obsłużyła ponad 2,5 mln zwiedzających. W roku 2017 obiekt odwiedziło pnad 41 tys. osób.(smzt)

Używamy plików cookies, aby ułatwić korzystanie z serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie.